Etusivu » Tiedotteet » Energia » Ensi viikonloppu tuo KotiVisio-, Lapsiperhe- ja Keräily Syksy -messut Tampereelle

Tampereen Messut

Julkaistu: 25.08.2014 klo 21:00
Julkaisija: Tampereen Messut

VINKKEJÄ SISUSTAMISEEN, ARKEEN JA LAPSIPERHEEN ELÄMÄÄN

Kodin sisustajien ja kunnostajien, lapsiperheiden sekä keräilyesineistä kiinnostuneiden kannattaa suunnata tulevana viikonloppuna 30.–31.8.2014 KotiVisio-, Lapsiperhe- ja Keräily Syksy -messuille. Viihtyisä tapahtumakokonaisuus tarjoaa näkemistä ja tekemistä sekä aikuisille että lapsille.

Näytteilleasettajia on KotiVisio-messuilla 155, Lapsiperhe-messuilla 44 ja Keräily Syksy -messuilla 40, joten kävijät voivat tutustua samalla kertaa kaikkiaan 239 yrityksen tuote- ja palveluvalikoimiin. Syksyn ensimmäinen tapahtuma täyttää Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen koko A-hallin. Messuille pääsee oman auton ohella kätevästi Tampereen joukkoliikenteen linjalla 14 sekä ylimääräisillä Y14-vuoroilla.

Hanna Sumarin vinkeillä sisustus trendikkääksi ja keittiö toimivaksi – Sandy Talarmo järjestää kodin

Toista kertaa pidettävän KotiVision kantava ajatus on, että koti on enemmän kuin pelkkä tila. Viihtyvyyttä luodaan pintamateriaaleilla, valaistuksella, huonekaluilla, sisustustavaroilla ja muilla tilojen toimivuutta varmistavilla ratkaisuilla. Messuilla on hyvä mahdollisuus tutustua keittiöihin, kylpyhuoneisiin ja saunoihin, huonekaluihin, pintamateriaaleihin, valaistusmahdollisuuksiin ja sisustustarvikkeisiin. Teema-alueita ovat Sisustusputiikit, Huonekalut, Keittiöt, Spa ja Sisustustaide. Sisustustoimittaja ja -suunnittelija Hanna Sumari kertoo sisustuksen trendeistä ja toimivan keittiön suunnittelusta molempina päivinä. Ammattijärjestäjä ja lifecoach Sandy Talarmo antaa messuvieraille vinkkejä sekä sujuvaan arkeen että kodin järjestämiseen.

Kodin sisustajille on tarjolla myös tietoa valaistuksen trendeistä, kotimurtojen estämisestä ja paloturvallisuuden parantamisesta. Asuntomarkkinakatsauksessa kerrotaan mikä menee kaupaksi ja mikä ei sekä miten asunnon saa stailauksen, pikkuremonttien ja mallisisustuksen avulla myyntikuntoon. Tietoiskujen aiheet nostavat esille niin oman asunnon hankkimiskustannukset kuin unen laadun parantamisenkin.

Rakentamisen ja asumisen Energianeuvontapisteessä kävijöillä on mahdollisuus selvittää kodin arkisia energiasyöppöjä ja voittaa palkintoja sekä kysyä asiantuntijoilta energiatehokkaasta asumisesta.

Näyttelyistä ja mallihuoneista ideoita ja inspiraatiota – sisustamisen asiantuntijat läsnä messuilla

AvainSisustus toteuttaa messuille Jompikumpi?-näyttelyn. Kyseessä on kaksi eri tavalla sisustettua tilaa, jotka sisältävät yllätyksiä, vastakohtia, uskallusta, leikittelyä, tunnelmia, tulevaisuutta ja kierrätystä. Messuvieraat voivat äänestää suosikkitilaansa ja osallistua 250 euron arvoisen AvainSisustuksen lahjakortin arvontaan. AvainSisustuksen sisustus- ja pihasuunnittelijat ovat tavattavissa omalla osastolla.

Sisustusakatemian Tampereen sisustussuunnittelijakurssilaiset toteuttavat kaksi mallihuonetta, jotka edustavat kahta hyvin ajassa kiinni olevaa ja inspiroivaa teemaa. Aikaa yhdessä -huoneessa on pyritty tarjoamaan kotiin erillistä ylimääräistä viihtymistilaa koko perheen yhteiseen puuhailuun. Nuoren "lentäjän" huoneessa on pyritty luomaan noin 15–18 -vuotiaalle nuorelle miehelle viihtyisä oma valtakunta oman kiinnostusmaailman ehdoilla. Sisustussuunnittelukurssilaiset toteuttavat myös inspiroivan Sisusta tuunaten ja kierrättäen -näyttelyn, jossa he tuovat esille hauskoja ideoita vanhojen materiaalien sekä tuunattujen esineiden uudesta sisustuskäytöstä. Yleisö voi äänestää parasta tuunaus-/kierrätystuotetta ja voittaa 100 euron lahjakortin tapettien ja kankaiden erikoisliikkeeseen Seinäruusuun.

Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen sisustusalan opiskelijat tarjoavat ilmaista sisustusneuvontaa ja toteuttavat työnäytöksiä, joiden teemoja ovat kalusteen tuunaus, erikoispinnoitus ja koristemaalaus. Tampereen Verhoilijamestarit ry:n työnäytöksessä esitellään pikkutuolin verhoilun työvaiheet vanhan verhoilun purkamisesta valmiiseen tuoliin. Yleisölle esitellään käytettävät materiaalit ja kerrotaan työn hintaan sekä työaikaan vaikuttavista seikoista. Tapahtumalavan somistuksesta vastaavan Ihanainen.com Suunnittelutoimiston osastolla voi osallistua arvontaan ja voittaa kahden tunnin sisustuskonsultoinnin.

HeviSaurus, Miina ja Manu sekä Risto Räppääjä ystävineen viihdyttävät lapsia

Lapsiperhe on iloinen tapahtuma, joka tarjoaa hauskaa ohjelmaa ja puuhaa lapsille sekä hyödyllistä tietoa ja tuotteita vanhemmille sekä perheenlisäystä odottaville. Tarinalavalla nähdään Ahaa Teatterin Risto Räppääjä ja nukkavieru Nelli -komedian väki, jotka ovat tavattavissa myös Ahaa Teatterin osastolla. Sanataidekasvattaja Minttu Tervaharju lukee lapsille Miina ja Manu Tallilla -kirjaa. Miina ja Manu ovat myös tavattavissa messuilla. Lapset pääsevät Satukustannuksen osastolla osallistumaan Miina ja Manu -tietovisaan sekä Miina ja Manu -tuotteiden arvontaan, jonka hahmot itse suorittavat osastolla molempina päivinä. Sunnuntaina ohjelma huipentuu lasten suosikkibändi Hevisauruksen esiintymiseen.

Kätilö ja imetysohjaaja Silja Seppänen kertoo raskaus- ja imetysajan ravitsemuksesta sekä antaa vinkkejä synnytyksestä selviytymiseen. Seppänen antaa myös imetysohjausta ja vastaa imetykseen liittyviin kysymyksiin Vauvantain osastolla. Filosofian tohtori Saila Seppo luennoi elämästä Asperger-lapsen kanssa. Lavalla esittäytyy myös Perheliikuntakeskus Hippa.

Nalleneuvola kutsuu leluystävät mukaan – alueella liikennepuisto, ambulanssi ja lelunvaihtopiste

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nalleneuvola on tarkoitettu kaikenikäisille. Nalleterveydenhoitajan vastaanotolle voi tuoda oman nallen, nuken tai minkä tahansa muun leluhahmon. Nalleneuvolassa mitataan, punnitaan, hoivataan ja hellitään. Lisäksi siellä voi jakaa päivän kuulumiset. Isommat lapset voivat kertoa vaikkapa lapsuuden rakkaimmasta lelusta. Aikuiset saavat myös jakaa muistoja lapsuuden leluista ja leikeistä. Muistoksi käynnistä saa neuvolakortin.

Pirkanmaan pelastuslaitoksen osastolla lapset pääsevät hoitamaan pehmonalleja ambulanssiin. Lisäksi lapset voivat kokeilla onnistuuko sammutusasun pukeminen minuutissa palomiesten tapaan. Osastolla on tarjolla myös väritystehtäviä, turvatietoa ja arpalipukkeita.

Potkupyörä-liikennerata on 60 neliön kruisailualue, jossa lapset voivat tutustua potkupyöräilyyn turvallisesti liikennepuistoympäristössä. Aikuisilla on myös mahdollisuus testata cargopyöriä ulkoalueella. Hope ry:n osastolla lelut laitetaan kiertämään. Messukävijät voivat tuoda vaihtopisteeseen ehjän ja käyttökelpoisen lelun, kirjan tai pelin ja vaihtaa sen jonkun toisen tuomaan lelulaatikon aarteeseen. Sirkulta.fi/Tmi Sirkku Hannilan osastolla voi käydä askartelemassa turvallisilla FischerTip-perunatärkkelysnappuloilla. Edellisen kerran vuonna 2004 järjestetyt Lapsiperhe-messut toteutetaan nyt 12. kerran.

Keräily Syksy on vintage- ja retrotavaran taivas

Keräily Syksy on järjestyksessä 45. keräilyesineiden osto- ja myyntitapahtuma Tampereella. Suositussa tapahtumassa pöydät notkuvat erilaisista keräilyesineistä ja vanhoista tavaroista. Myynnissä on muun muassa elämää nähneitä sisustustavaroita, koruja, kortteja, rahoja, kirjoja, lehtiä, astioita, leluja ja tauluja.

Lisätietoa tapahtumista: www.kotivisiomessut.fi, www.lapsiperhe.fi, www.kerailymessut.fi

Kutsu medialle:

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN

• Median edustajat pääsevät messuille maksutta täyttämällä akkreditoitumislomakkeen: www.kotivisiomessut.fi (Medialle).
  • Akkreditoituneet saavat sähköpostitse vahvistusviestin ennen messuja. Tulostettu vahvistusviesti toimii median sisäänpääsylippuna.
  • Tampereen Messujen PRESS-rintamerkki ja pysäköintilippu noudetaan lehdistöhuoneesta (Pääaula, 1. krs).
  • Messuilla akkreditoidutaan pääaulan lehdistöhuoneessa. Varaudu esittämään pressikortti.

HAASTATTELUPYYNNÖT

• Erillistä mediatilaisuutta ei järjestetä. Haastattelupyynnöt messujen esiintyjille, asiantuntijoille ja näytteilleasettajille voi jättää akkreditoitumislomakkeella tai sähköpostitse: tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi.

MEDIAN PYSÄKÖINTI

• Pysäköinti on median edustajille maksuton.
  • Median VIP-pysäköintialue on D-hallin läheisyydessä Ilmailunkadun varrella (opastus alueella).
  • VIP-pysäköintialueelle pääsee näyttämällä pressikorttia tai median vahvistusviestiä. Vasta alueelta poistuttaessa tarkistetaan VIP-pysäköintilippu, jonka saa lehdistöhuoneesta.
  • Mikäli pysäköit muualla kuin VIP-alueella, saat lehdistöhuoneesta tähän tarkoitetun lipukkeen.

LEHDISTÖHUONE

• Pääaula, 1. kerros.
  • Avoinna messujen aukioloaikojen mukaan la 30.8. ja su 31.8. klo 10–17.
  • Median edustajat saavat lehdistöhuoneesta PRESS-rintamerkin ja pysäköintilipun.
  • Jaossa on tiedotusmateriaalia ja muuta messuinfoa.
  • Toimittajien käytössä on tietokone, tulostin, nettiyhteys.
  • Median maksuton vaatesäilytys.
  • Päivystys lehdistöhuoneessa: Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133, tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi

MEDIALOUNAS

• Ilmoittaudu lounaalle akkreditoitumisen yhteydessä ja nouda median lounaslipuke lehdistöhuoneesta.

MEDIAMATERIAALIT

MESSUINFO

• Aukioloajat:
    • lauantaina 30.8. ja sunnuntaina 31.8. klo 10–17.
  • Sisäänpääsy:
    • Aikuiset 12 euroa (alle 15-vuotiaat aikuisen seurassa maksutta)
    • 2 päivän lippu 16 euroa (messuranneke)
    • eläkeläiset ja opiskelijat 10 euroa (voimassa olevalla kortilla)
    • ryhmät 9 euroa/hlö (ryhmässä vähintään 10 hlöä)
  • Kulkuyhteydet:
    • Tampereen Messu- ja Urheilukeskus sijaitsee osoitteessa Ilmailunkatu 20, Tampere.
    • Tampereen joukkoliikenteen linjat 14 ja Y14 liikennöivät Tampereen keskustasta Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen.
    • Aikataulut: aikataulut.tampere.fi/mobile, p. (03) 5656 4700. Y14-vuoro: www.kotivisiomessut.fi (Messuinfo, PDF).
  • Pysäköinti:
    • Pysäköintilippu 5 euroa.
    • Pysäköintilipuke tarkistetaan vasta pysäköintialueelta poistuttaessa.
  • Halli:
    • A-halli: KotiVisio, Lapsiperhe ja Keräily Syksy.
  • Järjestäjä:
    • Tampereen Messut Oy.