Etusivu » Tiedotteet » Energia » Ennätyksellinen tuulivoimavuosi 2015 - tuplattu tuotanto ja jätti-investoinnit

Ennätyksellinen tuulivoimavuosi 2015 - tuplattu tuotanto ja jätti-investoinnit

Julkaistu: 20.01.2016 klo 09:15
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Uuteen tuulivoimakapasiteettiin investoitiin viime vuonna ennätysmäärä, yli puoli miljardia euroa, jonka seurauksena kansallinen kapasiteettimme ylitti vuoden lopulla 1000 MW:n rajan. Ennätyksellistä oli myös tuulisähkön tuotanto, joka tuplaantui viime vuoden aikana - kotimaista tuulisähköä tuotettiin 2,3 TWh. Määrä vastaa yli puolta Helsingissä vuosittain kulutettavasta sähköstä.

Kapasiteetin ja tuotannon kasvun myötä tuulivoima on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä kotimaisen uusiutuvan energiatuotannon muotona. Viime vuoden aikana Suomeen rakennettiin 124 uutta voimalaa, joiden yhteiskapasiteetti on 379 MW. Rakennettu määrä on ennätyksellinen ja kasvattaa maamme tuulivoimakapasiteetin 1005 MW:iin ja 387 tuulivoimalaan. Tuulivoimalla tuotetun sähkön määrä tuplaantui edellisen vuoden lukemiin verrattuna – vuoden 2015 tuulisähköntuotannolla voidaan kattaa yli puolet Helsingissä vuosittain kulutettavasta sähköstä. Koko Suomen sähkönkulutuksesta tuulivoimalla katettiin viime vuoden aikana 2,8 prosenttia.

Tuulivoimaan investoitiin Suomessa viime vuonna yli puoli miljardia euroa. ”Jokainen Suomeen investoitu euro on kotiinpäin tässä taloustilanteessa, ja voin hyvillä mielin sanoa, että tuulivoima on tehnyt oman osuutensa,” toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen. ”Pitää myös muistaa, että jokainen itse tuotettu kilowattitunti kasvattaa Suomen energiaomavaraisuutta ja pienentää energiantuontilaskua”, Mikkonen jatkaa.

Tuulivoimalla on merkittävä rooli kansallisen uusiutuvan energian tavoitteen saavuttamisessa. ”Siirtyminen kustannustehokkaasti puhtaaseen ja uusiutuvaan energiajärjestelmään ei onnistu ilman tuulivoimaa - sitä tarvitaan, jos uusiutuvan energian tavoitteet halutaan saavuttaa. Kun puhutaan uudesta kapasiteetista, on tuulivoima kehittyneillä markkinoilla halvin sähköntuotantomuoto. Kustannukset laskevat myös meillä alan kehittyessä,” Mikkonen kertoo.

Uusi, suunnitteilla oleva uusiutuvan energian tukimekanismi tulee vaikuttamaan merkittävästi siihen, millä teholla tuulivoimarakentaminen tulee Suomessa jatkumaan.

*******

Lisätiedot:

Anni Mikkonen

P. 040 771 6114

Jari Suominen

P. 050 595 6780

Tuulivoima - Puhdasta, turvallista, suomalaista.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys jakaa tietoa, ja tukee tuulivoima-alan kehitystä ja toimintaa Suomessa. STY:llä on yli 170 yritysjäsentä ja noin 200 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja.

STY:n verkkosivut

STY:n aineistopankki