Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimus: Asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä palveluun – tiedottamisessa nähdään yhä parantamisen varaa

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 03.02.2014 klo 09:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiayhtiöiden asiakkaat ovat tyytyväisiä oman yhtiönsä palveluihin ja toimintaan, mutta yhtiöiden tiedottamista häiriötilanteissa pitää heidän mukaansa edelleen parantaa. Tiedot käyvät ilmi Energiateollisuus ry:n tutkimustoimisto IROResearch Oy:llä teettämästä energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin tässä laajuudessaan nyt kolmatta kertaa.

Asiakkaat antavat energiayhtiöille erittäin hyvän arvosanan kokonaistyytyväisyydestä.  Nyt tyytyväisyyden arvosana on 3,67 asteikolla 1-5, kun vuosi sitten keskiarvotulos oli 3,49 ja edellisenä vuonna 3,55.

Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat muun muassa energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja palveluhaluun, sovittujen asioiden hoitamiseen, sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyyteen sekä yhtiöiden luotettavaan imagoon.

Kielteisimmin yhtiöiden toiminnassa arvioidaan tiedottamista yleensä ja erityisesti tiedottamista häiriötilanteissa sekä energiankäytön neuvontapalvelujen toimivuutta. Myös tiedon saamista yhtiöiden asiakaslehdistä sekä yhtiöiden asiakaskeskeistä imagoa arvioidaan jossain määrin kriittisesti.

Tyytyväisyys on merkittävästi parantunut vuoden 2012 tuloksen tasosta. Erityisesti asiakkaiden arviot ovat aiempaa selvästi myönteisemmät tiedottamisessa häiriötilanteissa ja laskutukseen liittyvissä asioissa, kuten sen joustavuudessa sekä laskun luotettavuudessa ja ymmärrettävyydessä.

Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2013. Siinä haastateltiin lähes 6 500 kaikkiaan 22:n eri energiayhtiön asiakasta. Eri yhtiöissä selvitettiin erikseen sähkön myynnin, sähkön siirron, kokonaistoimituksen (sisältäen sekä sähkön myynnin että siirron) tai kaukolämmön asiakkaiden tyytyväisyyttä.

Liitteessä 1 on listattu kolme kunkin toimialan parhaan arvosanan saanutta energiayhtiötä.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:
Eeva Kalli                                                                                           Tomi Ronkainen
puh. 044 355 4400                                                                              puh. 050 304 2397
eeva.kalli@energia.fi                                                                            tomi.ronkainen@iro.fi
Energiateollisuus ry                                                                              IROResearch Oy

Liite 1.

Tutkimukseen osallistuneista 22 energiayhtiöistä kolme toimialan parasta ovat:

Toimiala: Kaukolämpö

• Oulun Energia Oy
  • Pori Energia Oy
  • Etelä-Savon Energia Oy

Toimiala: Kokonaistoimitus