Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energiayhtiö Advenin ja Pyhäsalmen kaivoksen yhteistyö jatkuu uusiutuvalla energialla

Adven Oy

Julkaistu: 18.12.2013 klo 09:35
Julkaisija: Adven Oy

Oulu 18.12.2013 – Energiayhtiö Adven ja Pyhäsalmi Mine Oy solmivat jatkosopimuksen, jonka myötä merkittävä osa kaivoksen lämpöenergiantuotannosta muutetaan uusiutuvalle energialle. Jatkossa energiaa tuotetaan puupelletillä, mikä vähentää lämmöntuotannon riippuvuutta fossiilisesta polttoaineesta.

Muutostyö biopolttoaineisiin aloitetaan heti ja laitos tulee olemaan lämmöntuotannossa viimeistään alkusyksystä 2014.

Adven on toimittanut lämmitysenergiaa Pyhäsalmen kaivokselle jo kolmen vuosikymmenen ajan. Advenin tavoitteena on jatkuvasti parantaa ja kehittää ympäristömyötäistä energiantuotantoa. Pyhäsalmen kaivos tunnistaa ympäristövastuunsa ja kestävän kehityksen tarpeet. Toimintatapoja kehitetään pyrkien vähentämään ympäristövaikutuksia ja tehostamaan energiankäyttöä.

-       Advenilla on Suomessa merkittävä asema kaivosten energiantuottajana, jota juuri solmittu sopimus Pyhäsalmi Minen kanssa vahvistaa. On ilo hyödyntää osaamistamme pitkäaikaisen asiakkaamme kanssa. Siirtyminen kotimaiseen polttoaineeseen takaa kilpailukykyisen energianhinnan nyt ja tulevaisuudessa,” kertoo myyntipäällikkö Jussi Järvenpää Advenilta.

-       Pyhäsalmen kaivos on vähentänyt fossiilisten polttoaineiden kulutustaan 2000-luvulla rajusti mm. maanalaisen kaivoksen malminnostossa, lämmön talteenotolla kaivosvedestä sekä korvaamalla rikasteiden lämpökuivaus tehokkaalla suodatuksella. Uusiutuvan energian käyttö lämmöntuotannossa on seuraava samansuuntainen askeleemme kestävän kehityksen tiellä,” toteaa toimitusjohtaja Kimmo Luukkonen Pyhäsalmi Mine Oy:stä.

Adven on luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sekä sähkö. Adven toimittaa energiaa Suomessa ja Virossa 162 räätälöidyn laitoksen ja 46 kaukolämpöverkon voimin. Advenin liikevaihto vuonna 2012 oli 186 M€. Lisätietoja www.adven.fi.