Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energiayhtiö ADVEN vähentää KWH Mirkan hiilidioksidipäästöjä biokaasupolttimen avulla

Adven Oy

Julkaistu: 19.12.2013 klo 13:04
Julkaisija: Adven Oy

Jepua 19.12.2013 – Energiayhtiö Adven muutti osan KWH Mirkan Jepuan tehtaan energiantuotannosta biopolttoaineisiin. Tehtaalla otettiin joulukuussa käyttöön 3 MW:n biokaasupoltin.

Projektin aikana nykyinen öljypoltin poistettiin ja tilalle asennettiin öljyn ja kaasun yhdistelmäpoltin. Yhteistyössä Mirka toimittaa biokaasun ja Adven prosessoi siitä kuumaöljyä.

-       Biokaasulaitoksella (Jepuan Biokaasu Oy) mädätetään maatalouden lietteitä, elintarviketeollisuuden jätteitä ja muita orgaanisia sivuvirtoja, ja mädätyksen tuloksena saadaan biokaasun ohella korkealaatuisia lannoitteita maatalouden käyttöön. Tuotettu biokaasu rikastetaan erillisessä yksikössä puhtaaksi metaaniksi. Uuden biokaasupolttimen myötä päästöt vähenevät ja pääsemme hyödyntämään paikallista polttoaineen käyttöä, kertoo tekninen päällikkö Jari Lemberg KWH Mirkalta.

-       Advenin tavoitteena on jatkuvasti parantaa ja kehittää ympäristömyötäistä energiantuotantoa. Siirtyminen kotimaiseen polttoaineeseen takaa kilpailukykyisen energianhinnan nyt ja tulevaisuudessa,” kertoo asiakkuuspäällikkö Jari Ojala Advenilta.

Adven on luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sekä sähkö. Adven toimittaa energiaa Suomessa ja Virossa 162 räätälöidyn laitoksen ja 46 kaukolämpöverkon voimin. Advenin liikevaihto vuonna 2012 oli 186 M€. Lisätietoja www.adven.fi.