Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energiayhtiö Adven solmi sopimuksen Finnamylin kanssa

Adven Oy

Energiayhtiö Adven solmi sopimuksen Finnamylin kanssa

Julkaistu: 24.09.2014 klo 13:00
Julkaisija: Adven Oy

Kokemäki 24.9.2014 – Energiayhtiö Adven ja perunanjalostusyhtiö Finnamyl Oy solmivat pitkäaikaisen sopimuksen, jonka myötä Adven tuottaa Finnamylin tehtaalle haihdutuspalvelua.

Haihdutus on tärkeä osa Finnamylin uutta edistyksellistä tuotantoprosessia, jossa tärkkelystuotannon sivutuotteena syntyvästä perunan solunesteestä jalostetaan perunaproteiinia ja väkevöityä lannoitetta. Prosessimuutoksen myötä tehtaan ympäristökuorma pienenee sekä ravinnekuormituksen että hajun osalta.

Raisioagro on ollut asiantuntijatukena perunaproteiinin kehitystyössä. Todennäköisesti paras käyttösovellus löytyy kalanrehuista. Perunaproteiinin aminohappokoostumus on hyvä ja täydentää muita raaka-aineita. Näin Suomeen tuotavan soijaproteiinin ja kalajauhon määrää voitaisiin pienentää.

Adven rakentaa haihduttamon Finnamylin tehtaan viereen ja vastaa sen käytöstä. Laitos liitetään Advenin Vantaalle keskitettyyn etävalvontajärjestelmään, joka varmistaa laitoksen häiriöttömän toiminnan.

-       Sivutuotteena syntyvän solunesteen jatkojalostaminen on todella suuren luokan investointi PK-yritykselle. Uskomme kuitenkin hankkeen kannattavuuteen ja olemme tyytyväisiä löydettyämme Adven Oy:n yhteistyökumppaniksemme jakamaan uuden teknologian haasteita, kertoo toimitusjohtaja Ossi Paakki Finnamyliltä.

-       Advenilla on Suomessa merkittävä asema teollisuuden energiankumppanina, jota solmittu sopimus Finnamylin kanssa vahvistaa. Haihdutuspalvelut on Advenin uusi tuotealue, joka täydentää tarjontaamme teollisen energiankäytön tehostamispalveluissa. Tavoitteenamme on rakentaa lähivuosina useita haihduttamoja ja konvertoida olemassa olevia haihduttamoja energiatehokkaammaksi, kertoo toimitusjohtaja Matti Viljo Advenilta.

Adven yrityksenä

Adven on luotettavaa yrityskohtaista energiahuoltoa ja kaukolämpöä toimittava yritys. Advenin toiminta perustuu asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla energia tuotetaan ja prosessoidaan luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Advenin tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, sekundäärienergian prosessointi, kaasu, sekä sähkö. Advenin liikevaihto vuonna 2013 oli 160 M€. www.adven.fi.