Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energia-ala esittäytyy nuorille Jyväskylässä

Energia-ala esittäytyy nuorille Jyväskylässä

Julkaistu: 30.01.2013 klo 09:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energia-ala esittäytyy nuorille Energiamaailma-yhteisosastolla NextStep koulutus- ja työpaikkamessuilla Jyväskylässä 30.-31.1.2013. Yhteisosaston tarkoituksena on tuoda energia-alaa tunnetuksi ammatinvalintaikäisille nuorille ja opinto-ohjaajille. Energia-ala on viimeisten vuosien aika palkannut vuosittain 800 – 1000 uutta ammattilaista ja asiantuntijaa eläkepoistumaa paikkaamaan. Sama kehitys tulee jatkumaan.

Tällä hetkellä energia-alalla työskentelevistä noin 40 prosenttia on 50 –vuotiaita tai vanhempia. Esimerkiksi pelkästään uusia sähkö- ja kaukolämpöalan ammattilaisia tarvitaan tulevaisuudessa useita tuhansia. Hyvän väylän energia-alan työtehtäviin tarjoavat sähkö-, kone-, metalli- tai lvi-alan ammatilliset perustutkinnot. Työpaikkoja vapautuu lähivuosina myös korkeakoulutasoisista suunnittelu- ja asiantuntijatehtävistä.

Energiateollisuuden vahvuus työnantajana on, että alan työpaikat pysyvät Suomessa myös tulevaisuudessa. Taloudellisista suhdanteista huolimatta Suomessa tullaan jatkossakin tarvitsemaan sähköä ja lämpöä sekä ammattilaisia näiden tuotantoon, jakeluun ja myyntiin sekä useisiin eri tukipalveluihin kuten asiakasneuvontaan. Oman haasteensa työvoiman tarpeeseen luovat mittavat sähköverkkojen uudistamishankkeet sekä älykkään sähköverkon innovaatiot.

Sopivan työkokemuksen ja koulutuksen hankkineita ammattilaisia on yhtä vaikeampi löytää työmarkkinoilta. Energia-ala haluaakin muistuttaa alan hyvistä työllistymismahdollisuuksista. Next Step –messut ovat erinomainen keino saada kosketusta nuorisoon, opinto-ohjaajiin sekä mahdollisiin ammatinvaihtajiin.

Kesätyöntekijät ja harjoittelijat mahdollisuus työnantajalle

Energia-alan yritykset tarjoavat vuosittain noin 2000 kesä- ja harjoittelupaikkaa eri oppilaitosten nuorille. Ala näkee, että kesätyöt ja harjoittelujaksot ovat erinomaisia mahdollisuuksia tehdä työelämää tutuksi nuorille ja samalla antavat yrityksille tilaisuuden luoda ensimmäiset kontaktit potentiaalisiin työntekijöihin. Yhä useampi nuori työllistyykin valmistumisensa jälkeen samaan yritykseen, jossa on ollut työssäoppimassa tai harjoittelemassa.

Alan yrityksistä Next Step –messujen Energiamaailma-yhteisosastolla ovat mukana Fortum Oyj, Teollisuuden Voima Oyj, Pohjolan Voima Oy, Vattenfall Oy, Elenia Oy, Helsingin Energia sekä Fingrid Oy. Osaston käytännön järjestelyistä on vastannut Energiateollisuus ry Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry STEK:n tuella. Next Step -messujen yhteisosaston ilme vastaa energiateollisuuden nuorisosivustoa www.energiamaailma.fi. Sivustolla on runsaasti tietoa nuorille ja opinto-ohjaajille alasta, työpaikoista ja koulutusväylistä.

Lisätiedot:
Energiateollisuuden yhteisosasto A218
Asiantuntija Milka Kortet, Energiateollisuus ry, puh. 050 5697 856

Next Step Jyväskylässä 30.-31.1. http://www.sakkinet.fi/nextstep/

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.