Etusivu » Tiedotteet » Energia » Enemmistö suomalaisista haluaa vähentää turpeen kaivuuta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Enemmistö suomalaisista haluaa vähentää turpeen kaivuuta

Julkaistu: 18.07.2014 klo 13:06
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton Taloustutkimus Oy:llä teettämän gallupin mukaan 54 prosenttia suomalaisista vähentäisi turpeen kaivamista soista ympäristösyistä.

Kolmannes (34 prosenttia) kansalaista oli asiasta eri mieltä. Kantaansa ei sanonut 12 prosenttia vastaajista. Naisista peräti 63 prosenttia on turpeen kaivuuta vastaan. Miehillä kannat jakaantuvat jokseenkin tasan.

Kriittisintä väestöä löytyy kaupungeista ja varsinkin pääkaupunkiseudulta. Maaseudullakin enemmistö olisi valmis vähentämään turpeen nostoa. Pohjois-Suomessa kannat jakaantuvat tasan.

Vain keskustan ja perussuomalaisten kannattajien enemmistö pitäisi kiinni turpeen kaivamisesta. Keskustan kannattajista vähentämistä vastustaa 54 prosenttia. Perussuomalaisten kohdalla ero ei ole yhtä selvä: 44 prosenttia kannattaa ja 51 prosenttia vastustaa.

Kaikkien muiden puolueiden kannattajista enemmistö vähentäisi turpeen kaivuuta. Ero on selvä esimerkiksi Vihreillä (80-12), Kristillisdemokraateilla (65-30) ja SDP:llä (63-22).

Tulokset julkaistiin Porin SuomiAreenalla Suomen luonnonsuojeluliiton järjestämän turvekeskustelun yhteydessä. Taloustutkimus Oy:n heinäkuun alussa tekemään kyselyyn vastasi yli tuhat 15-79 -vuotiasta suomalaista. Haastatelluilta kysyttiin: "Pitäisikö Suomen mielestänne vähentää soiden turpeen kaivamista energiantuotantoon uima- ja kalavesien suojelemiseksi ja ilmastopäästöjen vähentämiseksi?"

SuomiAreenan "Ovatko turvesuot pelastus vai rikos?" -keskusteluun osallistuivat perjantaina 18.7. ympäristöministeri Ville Niinistö, ympäristöpäällikkö Markus Nissinen (Metsänomistajien liitto Länsi-Suomi), puheenjohtaja Risto Sulkava (Suomen luonnonsuojeluliitto), toimitusjohtaja Tomi Yli-Kyyny (Vapo Oy) sekä juontajana toimituspäällikkö Jussi Eronen (MTV Uutiset).

Risto Sulkava, puheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050-5602113, risto.sulkava@sll.fi

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton tällä viikolla kuvaama video turvesoista: http://youtu.be/ZgrdN6OVGiI

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Laura Rantanen, tiedottaja
Suomen luonnonsuojeluliitto