Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenian investoinnit sähköverkkoon ja verkostotyöt työllistävät urakoitsijoilla yli 800 henkeä

Elenia

Julkaistu: 04.09.2014 klo 14:13
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkkoinvestoinnit ja verkostotyöt työllistävät yhtiön urakoitsijoilla noin 800 energia-alan ja maanrakentamisen ammattilaista. Työt jakautuvat Hämeeseen, Pirkanmaalle, Keski-Suomeen sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Elenia investoi sähköverkkoon tänä vuonna reilut 100 miljoonaa euroa. Pirkanmaalla investoinnit ja verkostotyöt nousevat lähes 26 miljoonaan euroon. Työtä tästä syntyy noin 180:lle urakoitsijoiden työntekijälle.

"Investointimme työllistävät laajalti urakoitsijoiden henkilöstöä verkkoalueemme maakunnissa. Sähköverkko ikääntyy ja sen maakaapelointi säävarmaksi antaa työtä myös tulevina vuosina jatkuvasti", sanoo Elenian verkkojohtaja Jorma Myllymäki.

Pirkanmaalla Elenialle urakoivat muun muassa Eltel Networks Oy, Voiman Oy, Pohjolan Werkonrakennus Oy, Relacom Finland Oy, Sallila Sähköasennus Oy, Vertek Oy ja Destia Oy. Sähköasemahankkeissa yhtiön kumppaneina ovat myös Caverion Industria Oy,  Veo Oy, Maviko Oy sekä ABB Oy.

Elenia maakaapeloi noin 1600 – 2000 kilometriä sähköverkkoa vuosittain ja yhtiön tavoite on nostaa maakaapelointiasteensa 70 % vuoteen 2028 mennessä. Tänä vuonna Elenia uudistaa sähköverkostoa noin 145 maakaapelointi- ja sähköasemahankkeessa. Näistä lähes 30 on työn alla Pirkanmaalla.

Yhtiö maakaapeloi nykyisiä ilmajohtoverkkoja säävarmaksi ympäri vuoden. Rakentamisen yhteydessä pylväsmuuntajat vaihtuvat sään kestäviksi puistomuuntamoiksi. Laajennuksia ja saneerauksia tehdään myös noin parillakymmenellä sähköasemalla.

Elenian investoinnit tuovat kaupunkitasoista sähkönjakelua haja-asutusalueille. ”Työt etenevät taajamista haja-asutusalueelle, jolloin niistä hyötyvät asiakkaamme mahdollisimman laajalti. Uudistuksilla rakennamme säävarmaa sähkönjakelua, joka vastaa yhteiskunnan tuleviin tarpeisiin”, Myllymäki toteaa.

Elenialla on Pirkanmaalla asiakkaita reilut 115 000 ja sähköverkkoa yli 15 150 kilometriä, siitä keskijänniteverkkoa 5028 kilometriä ja pienjänniteverkkoa 10 126 kilometriä. Elenian säävarman sähköverkon rakennuskohteisiin voi tutustua karttapalvelussa osoitteessa www.elenia.fi/sahko/saavarma

Lisätietoja: Jorma Myllymäki, rakennuttamis- ja hankejohtaja, puh. 040 8668685, Elenia Oy

Pirkanmaa
2013