Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenian investoinnit sähköverkkoon ja verkostotyöt työllistävät urakoitsijoilla yli 800 henkeä

Elenia

Julkaistu: 04.09.2014 klo 14:25
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkkoinvestoinnit ja verkostotyöt työllistävät yhtiön urakoitsijoilla noin 800 energia-alan ja maanrakentamisen ammattilaista. Työt jakautuvat Hämeeseen, Pirkanmaalle, Keski-Suomeen sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Elenia investoi sähköverkkoon tänä vuonna reilut 100 miljoonaa euroa. Etelä-Pohjanmaalla investoinnit ja verkostotyöt nousevat reiluun 11 miljoonaan euroon. Työtä tästä syntyy noin 80:lle urakoitsijoiden työntekijälle.

"Investointimme työllistävät laajalti urakoitsijoiden henkilöstöä verkkoalueemme maakunnissa. Sähköverkko ikääntyy ja sen maakaapelointi säävarmaksi antaa työtä myös tulevina vuosina jatkuvasti", sanoo Elenian rakennuttamis- ja hankejohtaja Jarkko Kohtala.

Etelä-Pohjanmaalla Elenialle urakoivat muun muassa Veljekset Hemming Oy, Relacom Finland Oy, KNK Networks Oy, Voiman Oy, Kaunisto-Yhtiöt Oy sekä Telog Oy. Sähköasemahankkeissa yhtiön kumppaneina ovat myös Maviko Oy, Veo Oy, Caverion Industria Oy ja ABB Oy.

Elenia maakaapeloi noin 1600 – 2000 kilometriä sähköverkkoa vuosittain ja yhtiön tavoite on nostaa maakaapelointiasteensa 70 % vuoteen 2028 mennessä. Tänä vuonna Elenia uudistaa sähköverkostoa lähes 145 maakaapelointi- ja sähköasemahankkeessa.

Yhtiö maakaapeloi nykyisiä ilmajohtoverkkoja säävarmaksi ympäri vuoden. Rakentamisen yhteydessä pylväsmuuntajat vaihtuvat sään kestäviksi puistomuuntamoiksi. Laajennuksia ja saneerauksia tehdään myös noin parillakymmenellä sähköasemalla.

Elenian investoinnit tuovat kaupunkitasoista sähkönjakelua haja-asutusalueille. ”Työt etenevät taajamista haja-asutusalueelle, jolloin niistä hyötyvät asiakkaamme mahdollisimman laajalti. Uudistuksilla rakennamme säävarmaa sähkönjakelua, joka vastaa yhteiskunnan tuleviin tarpeisiin”, Kohtala toteaa.

Elenialla on Etelä-Pohjanmaalla asiakkaita reilut 33 000 ja sähköverkkoa 4548 kilometriä, siitä keskijänniteverkkoa 1732 kilometriä ja pienjänniteverkkoa 2816 kilometriä. Elenian säävarman sähköverkon rakennuskohteisiin voi tutustua karttapalvelussa osoitteessa www.elenia.fi/sahko/saavarma

Lisätietoja: Jarkko Kohtala, rakennuttamis- ja hankejohtaja, puh. 0400 513054, Elenia Oy

Etelä-Pohjanmaa
Jakeluverkon kaapelointihankkeet: 11 projektia, 77 km kaapelia, 55 muuntamoa