Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenian investoinnit sähköverkkoon ja verkostotyöt työllistävät urakoitsijoilla yli 800 henkeä

Elenia

Julkaistu: 04.09.2014 klo 14:20
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkkoinvestoinnit ja verkostotyöt työllistävät yhtiön urakoitsijoilla noin 800 energia-alan ja maanrakentamisen ammattilaista. Työt jakautuvat Hämeeseen, Pirkanmaalle, Keski-Suomeen sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Elenia investoi sähköverkkoon tänä vuonna reilut 100 miljoonaa euroa. Keski-Suomessa investoinnit ja verkostotyöt nousevat noin 23 miljoonaan euroon. Työtä tästä syntyy noin 160:lle urakoitsijoiden työntekijälle.

"Investointimme työllistävät laajalti urakoitsijoiden henkilöstöä verkkoalueemme maakunnissa. Sähköverkko ikääntyy ja sen maakaapelointi säävarmaksi antaa työtä myös tulevina vuosina jatkuvasti", sanoo Elenian rakennuttamis- ja hankejohtaja Jarkko Kohtala.

Keski-Suomessa Elenialle urakoivat muun muassa Voiman Oy, Veljekset Hemming Oy, KNK Networks Oy, HSK Sähkö Oy, Jynet Urakointi Oy, Telog Oy, Relacom Finland Oy sekä Voimatel Oy. Sähköasema hankkeissa töitä yhtiön kumppaneina ovat myös Caverion Industria Oy, Veo Oy, Maviko Oy, SLT Consults Oy ja ABB Oy.

Elenia maakaapeloi noin 1600 – 2000 kilometriä sähköverkkoa vuosittain ja yhtiön tavoite on nostaa maakaapelointiasteensa 70 % vuoteen 2028 mennessä. Tänä vuonna Elenia uudistaa sähköverkostoa lähes 145 maakaapelointi- ja sähköasemahankkeessa. Näistä 47 on työn alla Keski-Suomessa.

Yhtiö maakaapeloi nykyisiä ilmajohtoverkkoja säävarmaksi ympäri vuoden. Rakentamisen yhteydessä pylväsmuuntajat vaihtuvat sään kestäviksi puistomuuntamoiksi. Laajennuksia ja saneerauksia tehdään myös noin parillakymmenellä sähköasemalla.

Elenian investoinnit tuovat kaupunkitasoista sähkönjakelua haja-asutusalueille. ”Työt etenevät taajamista haja-asutusalueelle, jolloin niistä hyötyvät asiakkaamme mahdollisimman laajalti. Uudistuksilla rakennamme säävarmaa sähkönjakelua, joka vastaa yhteiskunnan tuleviin tarpeisiin”, Kohtala toteaa.

Elenialla on Keski-Suomessa asiakkaita lähes 91 000 ja sähköverkkoa yhteensä 17 705 kilometriä, siitä keskijänniteverkkoa 6821 kilometriä ja pienjänniteverkkoa 10884 kilometriä.  Elenian säävarman sähköverkon rakennuskohteisiin voi tutustua karttapalvelussa osoitteessa www.elenia.fi/sahko/saavarma

Lisätietoja: Jarkko Kohtala, rakennuttamis- ja hankejohtaja, puh. 0400 513054, Elenia Oy

Keski-Suomi
2013