Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenian investoinnit sähköverkkoon ja verkostotyöt työllistävät urakoitsijoilla yli 800 henkeä

Elenia

Julkaistu: 04.09.2014 klo 14:17
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkkoinvestoinnit ja verkostotyöt työllistävät yhtiön urakoitsijoilla noin 800 energia-alan ja maanrakentamisen ammattilaista. Työt jakautuvat Hämeeseen, Pirkanmaalle, Keski-Suomeen sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Elenia investoi sähköverkkoon tänä vuonna reilut 100 miljoonaa euroa. Itä-Hämeessä investoinnit ja verkostotyöt nousevat reiluun 17 miljoonaan euroon. Työtä tästä syntyy noin 120:lle urakoitsijoiden työntekijälle.

"Investointimme työllistävät laajalti urakoitsijoiden henkilöstöä verkkoalueemme maakunnissa. Sähköverkko ikääntyy ja sen maakaapelointi säävarmaksi antaa työtä myös tulevina vuosina jatkuvasti", sanoo Elenian verkkojohtaja Jorma Myllymäki.

Itä-Hämeessä Elenialle urakoivat muun muassa Verkonrakentaja Wire Oy, HSK Sähkö Oy, Jynet Urakointi Oy, Telog Oy sekä Empower Oy. Sähköasemahankkeissa yhtiön kumppaneina ovat myös Caverion Industria Oy, Veo Oy, Maviko Oy ja ABB Oy.

Elenia maakaapeloi noin 1600 – 2000 kilometriä sähköverkkoa vuosittain ja yhtiön tavoite on nostaa maakaapelointiasteensa 70 % vuoteen 2028 mennessä. Tänä vuonna Elenia uudistaa sähköverkostoa lähes 145 maakaapelointi- ja sähköasemahankkeessa. Näistä 13 on työn alla Itä-Hämeessä.

Yhtiö maakaapeloi nykyisiä ilmajohtoverkkoja säävarmaksi ympäri vuoden. Rakentamisen yhteydessä pylväsmuuntajat vaihtuvat sään kestäviksi puistomuuntamoiksi. Laajennuksia ja saneerauksia tehdään myös noin parillakymmenellä sähköasemalla.

Elenian investoinnit tuovat kaupunkitasoista sähkönjakelua haja-asutusalueille. ”Työt etenevät taajamista haja-asutusalueelle, jolloin niistä hyötyvät asiakkaamme mahdollisimman laajalti. Uudistuksilla rakennamme säävarmaa sähkönjakelua, joka vastaa yhteiskunnan tuleviin tarpeisiin”, Myllymäki toteaa.

Elenialla on Itä-Hämeessä asiakkaita reilut 36 000 ja sähköverkkoa yli 4800 kilometriä, siitä keskijänniteverkkoa 1592 kilometriä ja pienjänniteverkkoa 3232 kilometriä. Elenian säävarman sähköverkon rakennuskohteisiin voi tutustua karttapalvelussa osoitteessa www.elenia.fi/sahko/saavarma

Lisätietoja: Jorma Myllymäki, rakennuttamis- ja hankejohtaja, puh. 040 8668685, Elenia Oy

Itä- Häme
2013