Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenian investoinnit sähköverkkoon ja verkostotyöt työllistävät urakoitsijoilla yli 800 henkeä

Elenia

Julkaistu: 04.09.2014 klo 14:15
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkkoinvestoinnit ja verkostotyöt työllistävät yhtiön urakoitsijoilla noin 800 energia-alan ja maanrakentamisen ammattilaista. Työt jakautuvat Hämeeseen, Pirkanmaalle, Keski-Suomeen sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalle. Elenia investoi sähköverkkoon tänä vuonna reilut 100 miljoonaa euroa. Kanta-Hämeessä investoinnit ja verkostotyöt nousevat lähes 19 miljoonaan euroon. Työtä tästä syntyy noin 130:lle urakoitsijoiden työntekijälle.

"Investointimme työllistävät laajalti urakoitsijoiden henkilöstöä verkkoalueemme maakunnissa. Sähköverkko ikääntyy ja sen maakaapelointi säävarmaksi antaa työtä myös tulevina vuosina jatkuvasti", sanoo Elenian verkkojohtaja Jorma Myllymäki.

Kanta-Hämeessä Elenialle urakoivat muun muassa Verkonrakentaja Wire Oy, HSK Sähkö Oy, Telog Oy, TLT Group Oy, Relacom Finland Oy, Elite Group sekä Sallila Sähköasennus Oy. Sähköasemahankkeissa yhtiön kumppaneina ovat myös Caverion Industria Oy, Veo Oy, Maviko Oy ja ABB Oy.

Elenia maakaapeloi noin 1600 – 2000 kilometriä sähköverkkoa vuosittain ja yhtiön tavoite on nostaa maakaapelointiasteensa 70 % vuoteen 2028 mennessä. Tänä vuonna Elenia uudistaa sähköverkostoa noin 145 maakaapelointi- ja sähköasemahankkeessa. Näistä 31 on työn alla Kanta-Hämeessä.

Yhtiö maakaapeloi nykyisiä ilmajohtoverkkoja säävarmaksi ympäri vuoden. Rakentamisen yhteydessä pylväsmuuntajat vaihtuvat sään kestäviksi puistomuuntamoiksi. Laajennuksia ja saneerauksia tehdään myös noin parillakymmenellä sähköasemalla.

Elenian investoinnit tuovat kaupunkitasoista sähkönjakelua haja-asutusalueille. ”Työt etenevät taajamista haja-asutusalueelle, jolloin niistä hyötyvät asiakkaamme mahdollisimman laajalti. Uudistuksilla rakennamme säävarmaa sähkönjakelua, joka vastaa yhteiskunnan tuleviin tarpeisiin”, Myllymäki toteaa.

Elenialla on Kanta-Hämeessä asiakkaita reilut 80 000 ja sähköverkkoa yli 12 647kilometriä, siitä keskijänniteverkkoa 4328 kilometriä ja pienjänniteverkkoa 8319 kilometriä. Elenian säävarman sähköverkon rakennuskohteisiin voi tutustua karttapalvelussa osoitteessa www.elenia.fi/sahko/saavarma

Lisätietoja: Jorma Myllymäki, rakennuttamis- ja hankejohtaja, puh. 040 8668685, Elenia Oy

Kanta - Häme
2013