Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenia Lämmön Turengin lämpökeskusinvestointi on valmis

Elenia

Elenia Lämmön Turengin lämpökeskusinvestointi on valmis

Julkaistu: 03.02.2015 klo 16:01
Julkaisija: Elenia

- Valtaosa kaukolämmöstä tuotetaan nyt uusiutuvalla lähienergialla

Elenia Lämpö Oy:n uusi lämpölaitos tuottaa ympäristöystävällistä energiaa Turengin taajaman kaukolämpöverkkoon. KPA Unicon Oy:n toimittaman lämpölaitoksen teho on 10 MW, ja polttoaineenaan se käyttää lähiseudulta hankittavaa puupohjaista biomassaa, kuten metsähaketta. Aiemmin Turengin lämpötuotannon polttoaineena käytettiin pääasiassa maakaasua, jonka korvaaminen kotimaisilla polttoaineilla tarkoittaa entistä ympäristöystävällisempää lämmitysenergiaa ja myös vakaampaa kaukolämmön hintakehitystä.

- Olemme investoineet strategiamme mukaisesti jo vuosien ajan ympäristömyönteisiin energiaratkaisuihin, energiatehokkuuteen ja toimitusvarmuuteen. Uuden biolämpökeskuksen myötä kotimaisten polttoaineiden, puun ja turpeen, osuus omassa kaukolämmön tuotannossamme nousee jo 85 prosenttiin. Tuotannon CO2-päästöt vähenevät huomattavasti, mikä pienentää entisestään kaukolämmön ympäristöjalanjälkeä. Haluamme myös vastata aktiivisesti asiakkaidemme ja muiden sidosryhmiemme odotuksiin edistää kestävää kehitystä, toimitusjohtaja Matti Tynjälä Elenia Lämmöstä kertoo.

Tämä investointihanke on hyvä esimerkki kotimaisen polttoaineen hyödyntämisestä kaukolämmön tuotannossa energiatehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Kotimaisten, paikallisesti hankittujen polttoaineiden käyttö vahvistaa myös alueen työllisyyttä.

- Turengin projektissa painottui tarve joustavalle ja hyvin säätyvälle laitosratkaisulle, joka pystyy tehokkaasti vastaamaan lämmöntarpeeseen ympäri vuoden. Meidän ratkaisumme, edistyksellinen Biograte-polttotekniikka, mahdollistaa monipuolisen polttoainevalikoiman, alhaisen omakäyttötehon ja erittäin joustavan säädettävyyden. Yhteistyö Elenian Lämmön kanssa projektin aikana sujui erittäin hyvin, mistä kertoo muun muassa se, että laitos saatiin luovutettua asiakkaalle sovittua aikataulua aiemmin, projektipäällikkö Jussi Räty KPA Uniconista kertoo.

Investointihanke eteni kokonaisuudessaan suunnitelmien mukaan. Työt rakennustyömaalla käynnistyivät syksyllä 2013. Unicon Biograte -lämpölaitos luovutettiin Elenia Lämmölle lokakuussa 2014, jonka jälkeen tehtiin koekäyttöä kahdessa vaiheessa. Avaimet käteen -toimitus sisälsi prosessilaitteet, rakennukset ja asennustyöt sekä laitoksen käyttöönoton ja käyttöhenkilökunnan koulutuksen.

Matti Tynjälä, toimitusjohtaja, Elenia Lämpö Oy, puh. 040 779 6258
Jukka-Pekka Kovanen, toimitusjohtaja, KPA Unicon Oy, puh. 0207 749 203
Teemu Koskela, johtaja, Eurooppa, KPA Unicon Oy, puh. 0207 748 623

Elenia Lämpö Oy tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin ympäristömyönteisiä, vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä ja sähköä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaaksemme asiakkaillemme luotettavan lämmön toimituksen uudistamme ja ylläpidämme verkostojamme sekä tuotantolaitoksiamme säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Toiminta-alueemme ovat Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Heinola.

KPA Unicon Oy on kattilalaitosten kokonaistoimituksiin ja elinkaaripalveluiden tarjoamiseen erikoistunut yritys, joka toimittaa vastuullisia energiaratkaisuja lämmön- ja höyryntuotantoon sekä tukipalveluja koko laitoksen elinkaaren ajaksi. Yrityksen päätoimipisteet ovat Pieksämäellä ja Kiuruvedellä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki