Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenia julkaisi uuden sähkökatkojen karttapalvelun

Elenia

Elenia julkaisi uuden sähkökatkojen karttapalvelun

Julkaistu: 09.06.2014 klo 11:15
Julkaisija: Elenia

Kesäukkosten sähkökatkoista silmäyksellä koko tilanne ja oman paikkakunnan tiedot

Alkukesän ensimmäiset ukkoset ovat jo koetelleet sähköverkkoja katkoen sähköjä. Elenian verkkoalueella myrskyjen aiheuttamista sähkökatkoista saa nyt tietoa täysin uudesta karttapalvelusta. Sähkökatkoista kertova kartta toimii myös sovitettuna älykännyköihin ja tablettitietokoneisiin. Kartta esittää lisäksi tiedot huoltokatkoista.

”Uusi sähkökatkokartta näyttää yhdellä silmäyksellä koko Elenian verkkoalueen tilanteen sekä sähkönjakelun palvelutason. Yhtä vaivattomasti kartalla voi zoomata katsomaan oman paikkakunnan tilanteen”, kertoo Elenian käyttöpäällikkö Turo Ihonen .

”Sähkökatkoissa älypuhelimet ja tabletit ovat tärkeässä roolissa tiedonsaannin kannalta, jos kotona tai mökillä on sähköt poikki. Kännykkää ja tablettia voi myös ladata autossa eikä jää vaille tietoa tilanteen etenemisestä”, Ihonen muistuttaa.

Tilannetietoa myös maakunnittain

Elenian uudella sähkökatkokartalla näkyy kerralla yhtiön noin sadan kunnan verkkoalueen sähkönjakelun tilanne. Tilannetiedon voi valita myös maakunnittain Häme, Itä-Häme, Pirkanmaa, Keski-Suomi sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaa.

Zoomaamalla kartan omalle paikkakunnalle saa arvion milloin tilanne on korjattu. Sähköverkko on nykyään entistä älykkäämpi ja ja tieto keskijännitteisen runkoverkon sähkökatkoista tulee kartalle automaattisesti. Jos vaurio sähköverkossa on pienjänniteverkon puolella, tulee siitä tietoa kartalle kahdella tavalla.

”Yhteistyö asiakkaiden kanssa on ensiarvoisen tärkeää, sillä pienjännitteisen verkon katkotiedot saamme joko asiakkailta tai tekemällä älykkäille mittareille yhteydenoton käyttökeskuksestamme. Tätä yhteydenottoa älymittariin käytämme erityisesti suurhäiriöiden loppuvaiheissa, kun etsimme paikkoja, joissa sähköt on vielä poikki. Älyteknologian ratkaisut nopeuttavat sähköverkon vika-alueiden rajausta ja työryhmien ohjausta suoraan kohteeseen”, Ihonen kiittelee kehitystä.

Maksuttomat tekstiviestit ja mobiilipalvelu

Elenialla on pitkään ollut käytössä maksuttomana palveluna sähkökatkoista kertovat tekstiviestit.

”Tekstiviestipalvelu on helppo ottaa käyttöön webbisivuillamme. Lähetämme tiedon katkosta ja myös, kun katko on ohi. Älykännyköihin ja tabletteihin tehdyllä Elenia Mukana -sovelluksella voi puolestaan tarkistaa oman käyttöpaikkansa tilanteen tai tehdä vikailmoituksen. Myös sen voi ladata maksutta”, Ihonen kertoo.

”Meille on tärkeää, että tieto kulkee läpinäkyvästi. Asiakkaat ja media näkevät kartaltamme aivan saman tilannetiedon kuin mekin laittaessamme sähköverkkoa kuntoon myrskyjen jäljiltä”, Ihonen toteaa.

Elenian sähkökatkokartan osoite on muuttunut. Vanhalta kartalta on ohjaus uudelle kartalle, mutta laitteesta riippuen ensimmäinen lataus voi vaatia sivun päivityksen ja uuden kirjanmerkin tallennuksen.

www.elenia.fi/sahko/sahkokatkotilanne

Turo Ihonen, käyttöpäällikkö, Elenia Oy, puh. 040 7522919

Elenia Oy palvelee 412 000 kotitalous- ja yritysasiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Elenia Oy palvelee 410 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta Pohjois-Uudellamaalla, Päijät-ja Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta. Rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Olemme edelläkävijä älykkään sähköverkkopalvelun kehittäjänä. Tavoitteemme on edistää Suomen sähkömarkkinoiden toimintaa ja varmistaa sähköntoimitus kaikissa olosuhteissa.

Elenia Lämpö Oy tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin ympäristömyönteisiä, vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä ja sähköä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaaksemme asiakkaillemme luotettavan lämmön toimituksen uudistamme ja ylläpidämme verkostojamme sekä tuotantolaitoksiamme säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Toiminta-alueemme ovat Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Heinola.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki