Etusivu » Tiedotteet » Energia » Elenia jatkanut sähköverkon helikopteritarkastuksia ja raivauksia toista viikkoa - uusi lumisade tulossa

Elenia

Julkaistu: 15.01.2015 klo 13:15
Julkaisija: Elenia

Perjantaina Suomeen saapuva runsas lumi- ja räntäsade voi uudelleen pahentaa tykkylumitilannetta Elenian verkkoalueella erityisesti Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Samalla etelätuuli saattaa puuskissa nousta myrskylukemiin ja lisätä puustovahinkojen riskiä jo ennestään tykkylumisilla alueilla.

Elenia on jatkanut sähköverkon helikopteritarkastuksia toista viikkoa Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Näillä alueilla sähkönjakelun keskijännitteinen runkoverkko on lähes kokonaan lentotarkastettu. Haastavaksi tilanteen tekee se, että lumi painaa tarkastuksen ja raivaustyön jälkeen uusia puita sähköjohdoille.

Keski-Suomessa puuston lumikuorman lentotarkastuksia Elenia on tehnyt seuraavien kuntien alueella: Jyväskylä, Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Laukaa, Multia, Perho, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Soini, Uurainen, Viitasaari, Ähtäri ja Äänekoski. Torstaina lentotarkastukset ovat vuorossa Laukaassa sekä Saarijärven ja Uuraisten alueella.

Etelä-Pohjanmaalla lumikuormia on kartoitettu seuraavissa kunnissa: Evijärvi, Ilmajoki, Isokyrö, Kauhava, Kuortane, Lappajärvi, Lapua ja Seinäjoki.

Pohjois-Pohjanmaalla lentotarkastuksia on puolestaan tehty alueilla: Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Kalajoki, Kärsämäki, Merijärvi, Nivala, Oulainen, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Raahe, Reisjärvi, Siikajoki, Siikalatva ja Ylivieska.

Tuhansia uhkaavia vikoja raivattu

Kolmen maakunnan alueella lentotarkastuksissa Elenia on koonnut havainnot yli 3600 sähköverkkoa uhkaavasta vikapaikasta. Kohteista on raivattu noin 3400, ja raivaustyötä tehdään jatkuvasti.

Helikopterilla on myös tehty reunapuuston sahausta Evijärvellä, Lappajärvellä, Kivijärvellä ja Kinnulassa. Helikopterioksinnalla saamme tehokkaasti poistettua sähköjohdoille taipuneita puita ja oksia. Lisäksi puuston raivauksessa on käytössä monitoimimetsäkoneita.

Motot raivaavat tehokkaasti kohteita, joissa poistettavaa puustoa on runsaasti. Moton tehokkaat valot mahdollistavat toiminnan myös pimeässä. Viikon mittaan käytössä on ollut kaksi motoa Raahen Vihannissa, Haapavedellä, Viitasaarella ja Pihtiputaalla. Torstaina moto-raivaus jatkuu Pyhäjärvellä.

Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, Elenia Oy,
Kuvat vapaasti käyttöön.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa www.elenia.fi/sähkökatkokartta

Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat www.energia.fi/hairiökartta