Etusivu » Tiedotteet » Energia » Caruna uudistaa sähköverkkoaan Pöytyän kunnassa viemällä se maan alle kuntalaisten iloksi

Caruna

Julkaistu: 05.06.2015 klo 13:34
Julkaisija: Caruna

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna maakaapeloi vuonna 2015 toukokuusta marraskuuhun 70 kilometriä keskijännitteistä sähköverkkoa Pöytyällä. Hanke parantaa merkittävästi kuntalaisten sähkönjakelun toimitusvarmuutta sähköverkon siirtyessä maan alle suojaan sään vaihteluilta, ja siten sään aiheuttamilta sähkökatkoilta. Parannushanke on paikallisesti merkittävä, sillä se työllistää suoraan noin 55 henkilöä ja sen arvo on noin 5 500 000 euroa.

Kaivut ovat alkaneet toukokuussa Yläneeltä, josta edetään Raasin ja Pyhäjärven kautta kohti Vehmalaista ja Koskenkylää kesän ja syksyn 2015 kuluessa. Paikkakuntien teiden varsilla kulkee urakoitsijan kaivinkoneita ja muuta ajoneuvokalustoa upottamassa kaapelia ojaan, mikä  paikoin voi aiheuttaa tilapäisiä liikennejärjestelyjä työmaiden lähistöllä.

Kaapeloinnilla varmistetaan alueen sähkönsaantia

”Projektin aikana viedään maan alle noin 70 kilometriä keskijännitekaapelia ja rakennetaan yli 60  ympäristöystävällistä puistomuuntamoa sekä puretaan vanhaa ilmajohtoverkkoa  60 kilometriä. Lisäksi lisätään sähköverkkoon automaatiota, jotta vianpaikannus nopeutuu ja sähköt saadaan palautettua nopeammin vikatilanteessa. Näillä kaikilla toimenpiteillä parannamme huomattavasti asiakkaidemme sähkön toimitusvarmuutta kunnassa", hankepäällikkö Olli Kujanperä Carunasta kertoo.

”Hankkeen myötä lisäämme alueella 500 asiakasta säävarman verkon piiriin ja mahdollistamme näin heille sujuvamman arjen. Projekti on osa meidän laajamittaisia investointejamme sähköverkkoomme kaikilla verkkoalueillamme Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa”. Investoinneilla saavutamme entistä vahvemman ja luotettavan sähköverkon asiakkaidemme ja yhteiskunnan tarpeisiin. Lähivuosina tulemme myös panostamaan pienjänniteverkon laajamittaiseen kaapeloimiseen Kujanperä päättää.

Carunalla on Pöytyän työkohteissa urakoitsijakumppanina Voimatel Oy.

Caruna

Lisätietoja medialle:

Olli Kujanperä, hankepäällikkö, Caruna, puh. 040 137 9845.

Kuvia kaapeloinnista toimitusten käyttöön: http://kuvapankki.caruna.fi
Caruna Facebookissa: https://www.facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: https://twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: http://www.linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home