Etusivu » Tiedotteet » Energia » Caruna investoi yli neljä miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Ruskon seudulla

Caruna

Caruna investoi yli neljä miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Ruskon seudulla

Julkaistu: 24.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: Caruna

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna käynnistää Ruskon alueella paikallisesti merkittävän sähköverkon parannushankkeen. Caruna investoi sähköverkon parannustoimenpiteisiin alueella yhteensä noin 4,3 miljoonaa euroa. Investoinnin työllistävä vaikutus alueella vastaa noin 40 henkilön vuosittaista työmäärää.

Seuraavan kahden vuoden aikana verkkoa parannetaan laajasti Ruskon ja Raision alueella. Hankkeen ansiosta alueen asukkaat saavat jatkossa entistä luotettavammin sähköä. Toimenpiteillä saadaan yli 1 000 asiakasta lisää säävarman verkon piiriin.

Kaapeloinnilla varmistetaan alueen sähkönsaantia

"Hankkeen tarkoituksena on korvata vanhaa ja huonokuntoista ilmajohtoverkkoa luotettavammalla maakaapeliverkostolla. Kaapelointitöiden lisäksi pylväsmuuntamoita korvataan ulkoisia olosuhteita paremmin kestävillä puistomuuntamoilla ja lisätään sähköverkkoon automaatiota, jotta vianpaikannus nopeutuu ja sähköt saadaan palautettua nopeammin vikatilanteessa. Näillä kaikilla toimenpiteillä parannetaan alueen sähkön toimitusvarmuutta", verkko-omaisuuden hallinnasta vastaava johtaja Timo Jutila Carunasta kertoo.

Ruskossa rakennetaan Kerttulan sähköasemalta uusi säävarma kaapelisyöttö Mahittulan-Ojannon-Lähteenmäen alueiden kautta Ruskon keskustaan. Ruskon alueelta rakennetaan myös uusi johtoyhteys Maskun Kajamon alueelle. Lisäksi Paattisten sähköasemalta keskustaan menevä nykyinen ilmajohtosyöttö korvataan ja keskustan aluetta kaapeloidaan.

Projekteissa rakennetaan maakaapelia yhteensä noin 60 kilometriä ja puistomuuntamoita rakennetaan noin 55 kappaletta. Ilmalinjaa puretaan kaiken kaikkiaan noin 60 kilometriä.

"Projektit parantavat huomattavasti Ruskon alueen sähkön toimitusvarmuutta. Projekteissa hyödynnetään vuonna 2014 Raisiossa uusitun Kerttulan sähköaseman kapasiteettia ja näin saadaan varmistettua myös Raision Kuninkojan alueen yritysten ja palveluiden sähköntoimituksen varmuutta. Raisiossa myös Petterinpellon alueella olevat ilmajohdot korvataan maakaapeleilla ja rakennetaan uudet puistomuuntamot", Henrik suomi kertoo ja jatkaa: "projektien maastosuunnittelu on alkanut ja työt tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2016 loppuun mennessä."

Näiden mainittujen projektien lisäksi on suunniteltu luotettavuusinvestointeja Lietoon Tarvasjoen alueelle toteutettavaksi vuosien 2015 - 2017 aikana.

Investointeja haja-asutusalueilla ja taajamissa

"Sähkön merkitys nyky-yhteiskunnalle on päivä päivältä suurempi, joten myös sähköverkon luotettavuuteen tulee jatkossa panostaa huomattavasti aikaisempaa enemmän. Haja-asutusalueiden investointien lisäksi Caruna kohdistaa osan toimenpiteistä taajama- ja kaupunkialueille sekä rakennuttamalla uutta jakeluverkkoa että saneeraamalla nykyistä ilmajohtoverkkoa. Parannamme verkkoa siten, että se toimii mahdollisimman hyvin haasteellisissa sääolosuhteissa ja teemme luotettavuusinvestointeja kaikkiin verkon osiin", Timo Jutila päättää.

Caruna

Timo Jutila; johtaja, verkko-omaisuuden hallinta, Caruna,  p. 050 4536016

Kuvia kaapeloinnista toimitusten käyttöön:

Caruna Facebookissa: https://www.facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: https://twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: http://www.linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 640 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Caruna työllistää suoraan 340 henkilöä ja välillisesti yhteensä 1500 työntekijää eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 100 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Lisätietoja: www.caruna.fi