Etusivu » Tiedotteet » Energia » Caruna investoi lähes kolme miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Hausjärvellä

Caruna

Caruna investoi lähes kolme miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Hausjärvellä

Julkaistu: 26.03.2015 klo 09:06
Julkaisija: Caruna

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna käynnistää Hausjärvellä paikallisesti merkittävän sähköverkon parannushankkeen. Caruna investoi sähköverkon parannustoimenpiteisiin alueella yhteensä noin 2,9 miljoonaa euroa.

Seuraavan kahden vuoden aikana verkkoa parannetaan laajasti Hausjärven alueella. Hankkeen ansiosta alueen asukkaat saavat jatkossa entistä luotettavammin sähköä. Toimenpiteillä saadaan noin 680 asiakasta lisää säävarman verkon piiriin. Investoinnin työllistävä vaikutus alueella vastaa noin 29 henkilön vuosittaista työmäärää.

Kaapeloinnilla varmistetaan alueen sähkönsaantia

"Hankkeen tarkoituksena on korvata vanhaa ja huonokuntoista ilmajohtoverkkoa luotettavammalla maakaapeliverkostolla. Kaapelointitöiden lisäksi pylväsmuuntamoita korvataan ulkoisia olosuhteita paremmin kestävillä puistomuuntamoilla ja lisätään sähköverkkoon automaatiota, jotta vianpaikannus nopeutuu ja sähköt saadaan palautettua nopeammin vikatilanteessa. Näillä kaikilla toimenpiteillä parannetaan alueen sähkön toimitusvarmuutta", verkostopäällikkö Henrik Suomi Carunasta kertoo.

Hausjärvellä tehdään kaksi isompaa projektikokonaisuutta. Projekteissa saneerataan nykyistä keskijänniteilmajohtoverkkoa maakaapeliksi Oitin keskustasta Mommilaan saakka sekä Hikiän sähköasemalta Oitin keskustaan saakka. Keskijännitemaakaapelia rakennetaan yhteensä noin 32 kilometriä ja puistomuuntamoita rakennetaan noin 35 kappaletta. Ilmalinjaa puretaan kaiken kaikkiaan noin 50 kilometriä.

"Projektit parantavat huomattavasti sähkön toimitusvarmuutta Hausjärven alueella. Hankkeen vaikutuspiirissä on muun muassa Hikiän ja Oitin keskustaajamat, joiden sähkönsaanti saadaan näillä toimilla säävarmaksi Henrik Suomi kertoo ja jatkaa: "projektien suunnittelu on alkanut ja työt tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2016 alkupuoliskolla".

Investointeja haja-asutusalueilla ja taajamissa

"Sähkön merkitys nyky-yhteiskunnalle on päivä päivältä suurempi, joten myös sähköverkon luotettavuuteen tulee jatkossa panostaa huomattavasti aikaisempaa enemmän. Haja-asutusalueiden investointien lisäksi Caruna kohdistaa osan toimenpiteistä taajama- ja kaupunkialueille sekä rakennuttamalla uutta jakeluverkkoa että saneeraamalla nykyistä ilmajohtoverkkoa. Parannamme verkkoa siten, että se toimii mahdollisimman hyvin haasteellisissa sääolosuhteissa ja teemme luotettavuusinvestointeja kaikkiin verkon osiin", Henrik Suomi päättää.

Caruna

Henrik Suomi, verkostopäällikkö, Caruna,  p. 040 727 4628

Kuvia kaapeloinnista toimitusten käyttöön:

Caruna Facebookissa: https://www.facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: https://twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: http://www.linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 640 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Caruna työllistää suoraan 340 henkilöä ja välillisesti yhteensä 1500 työntekijää eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 100 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Lisätietoja: www.caruna.fi