Etusivu » Tiedotteet » Energia » Caruna investoi 1,7 miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Posiolla ja Ranualla

Caruna

Caruna investoi 1,7 miljoonaa euroa sähkönsiirtoverkkoon Posiolla ja Ranualla

Julkaistu: 17.12.2014 klo 08:50
Julkaisija: Caruna

Sähkönsiirtoyhtiö Caruna käynnistää Posiolla ja Ranualla paikallisesti merkittävän sähköverkon parannushankkeen. Caruna investoi sähköverkon parannustoimenpiteisiin alueella yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa. Investoinnin työllistävä vaikutus alueella vastaa noin 17 henkilön vuosittaista työmäärää.

Seuraavan kahden vuoden aikana verkkoa parannetaan laajasti Posion ja Ranuan alueella. Hankkeen ansiosta alueen asukkaat saavat jatkossa entistä luotettavammin sähköä. Toimenpiteillä saadaan noin 2 000 asiakasta lisää säävarman verkon piiriin.

Kaapeloinnilla varmistetaan alueen sähkönsaantia

"Hankkeen tarkoituksena on korvata vanhaa ja huonokuntoista ilmajohtoverkkoa luotettavammalla maakaapeliverkostolla. Kaapelointitöiden lisäksi pylväsmuuntamoita korvataan ulkoisia olosuhteita paremmin kestävillä puistomuuntamoilla ja lisätään sähköverkkoon automaatiota, jotta vianpaikannus nopeutuu ja sähköt saadaan palautettua nopeammin vikatilanteessa. Näillä kaikilla toimenpiteillä parannetaan alueen sähkön toimitusvarmuutta", verkostopäällikkö Henrik Suomi Carunasta kertoo.

Posiolla töitä tehdään Aholan taajamassa muun muassa Sysikankaan, Ahosenniemen, Talaskankaan sekä Kirkonkylän alueilla. Posiolla rakennetaan noin yhdeksän kilometriä keskijännitemaakaapelia sekä 13 puistomuuntamoa.

Ranualla töitä tehdään muun muassa Multilahden, Jukolan, Salmenniemen, Teeritien, Oravin, Kolomaan ja Mustikkamaan alueilla. Ranualla rakennetaan 13 kilometriä keskijännitekaapelia sekä 16 puistomuuntamoa.

"Projektit parantavat huomattavasti Posion ja Ranuan sähkön toimitusvarmuutta. Hankkeen vaikutuspiirissä on kuntien keskeisiä palveluita, kuten terveyskeskuksia, vanhainkoteja, lämpökeskuksia ja jätevedenpuhdistamoita sekä tietysti yrityksiä ja asukkaita, joiden sähkönsaanti saadaan näillä toimilla säävarmaksi", Henrik suomi kertoo ja jatkaa: "projektien aikataulu tarkentuu ensi kevään aikana, ja työt tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2016 loppuun mennessä".

Investointeja haja-asutusalueilla ja taajamissa

"Sähkön merkitys nyky-yhteiskunnalle on päivä päivältä suurempi, joten myös sähköverkon luotettavuuteen tulee jatkossa panostaa huomattavasti aikaisempaa enemmän. Haja-asutusalueiden investointien lisäksi Caruna kohdistaa osan toimenpiteistä taajama- ja kaupunkialueille sekä rakennuttamalla uutta jakeluverkkoa että saneeraamalla nykyistä ilmajohtoverkkoa. Parannamme verkkoa siten, että se toimii mahdollisimman hyvin haasteellisissa sääolosuhteissa ja teemme luotettavuusinvestointeja kaikkiin verkon osiin", Henrik Suomi päättää.

Caruna

Henrik Suomi, verkostopäällikkö, Caruna,  p. 040 727 4628

Kuvia kaapeloinnista toimitusten käyttöön:

Caruna Facebookissa: https://www.facebook.com/caruna.fi
Caruna Twitterissä: https://twitter.com/CarunaSuomi
Caruna Linkedinissä: http://www.linkedin.com/company/caruna?trk=top_nav_home

Caruna on Suomen suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 640 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Caruna työllistää suoraan 340 henkilöä ja välillisesti yhteensä 1 500 työntekijää eri puolilla Suomea. Caruna panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 100 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %). Lisätietoja: www.caruna.fi