Etusivu » Tiedotteet » Energia » Alstom Power Systems toimittaa Hanhikivi 1 -laitosyksikön turbiini-generaattoriyksikön

Fennovoima Oy

Julkaistu: 03.08.2016 klo 14:02
Julkaisija: Fennovoima Oy

Hanhikivi 1:n laitostoimittaja, RAOS Project Oy, ja ranskalainen Alstom Power Systems, osa GE Steam Power Systemsiä, ovat päässeet sopimukseen turbiini-generaattoriyksikön laitetoimituksesta. Sopimus kattaa turbiini-generaattorin suunnittelun ja toimituksen sekä asiantuntijatuen asennus- ja käyttöönottotöihin.

Laiteyksikkö perustuu Alstomin Arabelle-teknologiaan, ja suunnittelutyö alkaa välittömästi. Turbiini-generaattori on tarkoitus toimittaa ja asentaa siten, että laitoksen koekäyttö voi alkaa 2023 ja kaupallinen sähköntuotanto 2024.

Turbiini-generaattori-yksikkö on yksi voimalaitoksen suurimpia laitetoimituksia, ja tehty sopimus on hankkeelle merkittävä edistysaskel.

Teknistä taustatietoa

Turbiini-generaattori on ns. perinteinen osa voimalaitosta – sen avulla tuotetaan reaktorin tuottamasta höyrystä sähköenergiaa valtakunnalliseen kantaverkkoon.

Käytännössä reaktorilaitoksella tuotettu vesihöyry johdetaan turbiinille. Höyryn lämpöenergia saa turbiinien siivet pyörimään ja turbiinien kanssa samalle akselille kytketyssä generaattorissa turbiinien liike-energia muutetaan sähköenergiaksi.

Samantyyppinen turbiini-generaattori löytyy myös muista lauhdevoimaloista, mutta vettä kuumennetaan esimerkiksi polttamalla kivihiiltä.

Lue RAOS Project Oy:n tiedote täältä.

Fennovoiman turbiinilaitoksen johtaja Jouni Takakarhu, p. +358 20 757 8472
Fennovoiman sidosryhmäpäällikkö Hanna Vanhatalo p. +358 20 757 8610

Fennovoima rakentaa Suomeen uutta ydinvoimaa, jolla tuotetaan vakaahintaista sähköä elinkeinoelämälle ja kotitalouksille, parannetaan Suomen sähköomavaraisuutta ja lisätään kilpailua sähkömarkkinoilla.