Etusivu » Tiedotteet » Energia » Ajankohtaista Päijät-Hämeestä: Tuulivoimaloiden perustuksia jopa neljässä viikossa

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 12.06.2014 klo 10:45
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Peikko on betonirakenteiden liitososiin erikoistunut, vuonna 1965 perustettu perheyritys. Vuonna 2009 yritys ryhtyi kehittämään tuotteita ja palveluja onshore-tuulivoimaloiden perustuksien rakentamiseen.

Tuulivoimaloiden perustusten rakentaminen jatkaa liittopalkeista lähtenyttä massaräätälöinnin sekä laadun ja nopean toimituksen periaatteita. Vaikka perustukset näyttävät samanlaisilta, käytännössä jokainen suunnitellaan erikseen. Maaperä vaihtelee paalutusta vaativasta pehmeästä maasta kallioon, ja eri turbiinivalmistajien voimalat vaativat erilaiset perustukset.

Peikon ratkaisu perustuu täysin toisiinsa integroituihin komponentteihin. Samaan pakettiin sisältyy myös suunnittelu ja tarvittaessa asennus.

Tuulivoimalan perustusten suunnittelu, kilpailutus ja rakentaminen kestää normaalisti yli kolme kuukautta. Peikon menetelmällä kaupasta toimitukseen päästään jopa neljässä viikossa.

- Uusia tuulivoimaloita perustettaessa lupaprosessit ovat pitkiä. Kun asiakas sitten saa rakennusluvan, on kiire päästä tuotantoon. Perustuksen arvo on noin 2-3 prosenttia koko hankkeesta. Jos pystymme puristamaan sen rakentamisesta viikkoja pois, on sillä asiakkaalle isompi merkitys kuin hinnalla, kuvaa Peikko Groupin CEO Topi Paananen.

Vielä muutama vuosi sitten tilauksia tuli yksittäin, nyt jatkuvana virtana. Peikon liikevaihdosta tuulivoimaloihin liittyvät tuotteet muodostavat jo noin kymmenen prosenttia.

Suomeen kokonaisia perustuksia on tehty viitisenkymmentä, lisäksi on tehty lukuisia osatoimituksia. Ne ovat hyviä referenssejä kansainvälisille markkinoille.

Tekesin mukaantulo on tuonut Peikon henkilöstölle uskoa tuulivoimaloiden perustuksien kehitysprojektiin.

- Rahoituksen ohella dialogi Tekesin kokeneen asiantuntijan kanssa toimi projektissa merkittävänä uskonvahvistajana. Kun mennään uusille alueille, vaatii sitkeyttä viedä projekti päätökseen, kertoo Peikon tuulivoimaperustusratkaisun teknisestä kehittämisestä vastaava Kari Tuominen.

Peikon projektipankissa on tällä hetkellä lähes sata projektia kehitteillä, joista tuulivoimaperustusten teknologiaa käsittäviä on viisi. Tuulivoimaperustuksiin liittyviä tuotteita testataan esimerkiksi Tsekin ja Saksan korkeakouluissa.

- Kehitystoiminta on riskittömämpää kuin yritysostot. Tämä on meidän geeniperimä, haluamme todistaa, että osaamme tehdä uusia asioita, kertoo Paananen.

Tuulivoimaloissa trendi on nyt korkeampaa ja suurempaa, myös arktisille alueille. Peikolle tämä tietää hyvää, sillä perustuksilta vaaditaan entistä enemmän.

Kari Tuominen
Technical Director, Wind Energy