Etusivu » Tiedotteet » Energia » Åf-Consult Oy:n ET:lle teettämä selvitys: Kaukolämmön hinnoittelu on muuttumassa

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 18.01.2013 klo 09:08
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Kaukolämmön hinnoittelussa ollaan siirtymässä kohti avoimempaa, kustannusvastaavampaa ja oikeudenmukaisempaa hinnoittelua. Hinnoittelu muuttuu jo tällä hetkellä, mutta tulevaisuudessa kilpailu lämmitysmarkkinoilla, lämmön kysynnän kasvun taittuminen sekä asiakkaiden arvostus ja tekninen kehitys vaikuttavat entistä enemmän kaukolämmön hinnoitteluun.

Kaukolämpöyrityksissä on jo esimerkkejä erilaisista lämpötuotteista, jotka ottavat huomioon asiakkaiden erilaisuuden entistä paremmin. Tulevaisuudessa asiakkaiden erilaisuus ja valinnan vapaus korostuu entisestään. Tämä tarkoittaa myös erilaisten hinnoittelumallien ja palvelutarjonnan yleistymistä.

Selvityksen mukaan jo nyt monilla yrityksillä on käytössä esimerkiksi kausihinnoittelu, joka on asiakkaan näkökulmasta entistä kustannusvastaavampaa ja avoimempaa. Kesäaikana lämmön tuottaminen on useimmiten edullisempaa, joten asiakkaan maksama hinta on tuolloin yleensä pienempi.

Etäluettavien mittarien yleistyminen ja niiden entistä parempi hyödyntäminen mahdollistavat asiakkaan näkökulmasta oikeudenmukaisen hinnoittelun. Asiakas maksaa siitä tehosta, jota hän käyttää. Tällöin lämmöntuotannon kiinteät kustannukset jakautuvat oikeudenmukaisesti eri asiakkaille. Kausihinnoittelu ja etäluennan mahdollistama asiakkaan käyttämään tehoon perustuva hinnoittelu kannustaa asiakkaita energiatehokkuuteen.

Selvityksessä todetaan suomalaisten kaukolämpöyritysten olevan teknisesti ja taloudellisesti hyviä. Kehitettävää on sen sijaan asiakkaiden erilaisten tarpeiden ymmärtämisessä ja asiakaskommunikaatiossa. Selvitys kehottaakin kaukolämpöyhtiöitä kertomaan hinnoittelusta asiakkailleen nykyistä aktiivisemmin.

Af-Consult Oy selvitti ET:n toimeksiannosta kaukolämmön hinnoittelun nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia asiakkaan ja kaukolämpöyrityksen näkökulmasta.

Johtaja Jari Kostama, puh. 050 301 1870

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.