Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Uusien 800 MHz:n 4G-tukiasemien rakentaminen käynnistyy

Taajuustalkoot

Uusien 800 MHz:n 4G-tukiasemien rakentaminen käynnistyy

Julkaistu: 30.12.2013 klo 12:36
Julkaisija: Taajuustalkoot

Pienelle osalle antenni-TV:n katsojista saattaa aiheutua häiriöitä, jotka korjataan veloituksetta

Suomalaiset teleoperaattorit DNA, Elisa ja Sonera jatkavat vuoden 2014 alusta 4G-verkkojen laajentamista uudella taajuusalueella. 800 MHz:n taajuusalueella toimivat tukiasemat mahdollistavat nopeiden yhteyksien ulottumisen koko maan alueelle.

Uuden taajuusalueen ottaminen 4G-tukiasemien käyttöön saattaa aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle TV-katsojista, jotka katsovat televisiota antennin välityksellä. Suurimmalle osalle suomalaisista TV-talouksista ei aiheudu hankkeesta minkäänlaista haittaa.

TV-kuvan ongelmia voi ilmetä lähinnä antennitalouksissa, jotka sijaitsevat TV-aseman näkyvyysalueen reunamilla ja joissa antennin perässä käytetään vahvistinta television signaalin parantamiseksi.

Uusien 800 MHz:n taajuusaluetta hyödyntävien tukiasemien rakentaminen kestää usean vuoden ajan, ja niiden myötä nopeat 4G-mobiililaajakaistaverkot kattavat lähes koko Suomen.

Teleoperaattorit ja antenni-TV-verkosta vastaava Digita ovat avanneet Taajuustalkoot.fi-verkkopalvelun, joka neuvoo ja auttaa mahdollisten TV-kuvan ongelmatilanteiden kanssa. Kaikki 4G-verkkojen rakentamisesta TV-katselulle aiheutuvat ongelmat korjataan veloituksetta, edellyttäen, että häiriötilanteen selvitys tapahtuu Taajuustalkoiden neuvontapalvelun kautta.

www.taajuustalkoot.fi

Viestintäviraston tiedote aiheesta:

Operaattoreiden viestintäosastot:

DNA:n viestintä p. 044 044 8000 ja sähköposti viestinta@dna.fi
Elisan viestintä p. 050 305 1605 ja sähköposti communications@elisa.fi
Soneran viestintä p. 020 40 60235 ja sähköposti communications-fi@sonera.com

Ongelmia TV-kuvan kanssa?

Mahdolliset 4G-verkon laajentumisesta aiheutuvat häiriöt koskevat todennäköisesti vain pientä osaa antenni-TV-talouksista. Niissä talouksissa, joissa televisiota katsotaan jonkin muun kuin antenniliitännän kautta (esim. kaapeli-TV-asiakkaat), ongelmia ei pitäisi ilmetä lainkaan.

TV-häiriöitä voi esiintyä alueilla, mikäli televisiolähetyksiä katsotaan antennin kautta, kotitalous sijaitsee TV-aseman näkyvyysalueen reunamilla ja antennin perässä käytetään vahvistinta television signaalin parantamiseksi.

Jos taloutesi kuuluu ”riskiryhmään” ja TV-kuva tai yksi tai useampi kanava ei näy, mene osoitteeseen www.taajuustalkoot.fi ja tutustu ohjeisiin.

Lisätietoja 4G-verkon laajentumisesta löydät operaattoreiden sivuilta:
www.dna.fi/kuuluvuus
www.elisa.fi/kuuluvuus