Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Uusia 800 MHz:n 4G-tukiasemia otettu käyttöön lähes kaikkialla Suomessa

Taajuustalkoot

Uusia 800 MHz:n 4G-tukiasemia otettu käyttöön lähes kaikkialla Suomessa

Julkaistu: 07.01.2015 klo 09:00
Julkaisija: Taajuustalkoot

800 MHz:n taajuudella toimivat uudet tukiasemat ovat verrattain harvoin TV-häiriöiden syynä

Suomalaiset teleoperaattorit DNA, Elisa ja Sonera aloittivat vuoden 2014 alussa 4G-verkkojen laajentamisen uudella taajuusalueella. 800 MHz:n taajuusalueella toimivien tukiasemien ansiosta nopeat mobiililaajakaistayhteydet saadaan ulottumaan koko maahan. Uusia 4G-tukiasemia on vuoden aikana otettu käyttöön lähes kaikkialla Suomessa. Nopeiden 4G-verkkojen alueella asuu jo yli 95 % suomalaisista.

Uuden taajuusalueen siirto 4G-verkon käyttöön saattaa aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle TV-katsojista, jotka katsovat televisiota antennin välityksellä. Nopeiden 4G-verkkojen alueilla on kaiken kaikkiaan noin 2,5 miljoonaa kotitaloutta. Kuluneen vuoden aikana vain noin 0,27 prosentissa näistä on ilmennyt häiriötapauksia, jotka ovat johtuneet 4G-verkon laajennustyöstä. Näissä teleoperaattoreiden ja Digitan yhteinen Taajuustalkoot-palvelu on lähettänyt asentajan paikalle korjaamaan vian.

Taajuustalkoot.fi -sivuston palvelulomakkeen ja neuvontapalvelunumeron kautta on vuoden aikana tullut runsaasti kyselyitä TV-häiriöihin liittyen. Valtaosa TV-kuvaan liittyvistä ongelmista on johtunut muista syistä kuin 4G-verkon laajentamisesta. Taajuustalkoot.fi -sivustolla on ohjeet, joiden perusteella voi arvioida, voisivatko omassa TV-katselussa ilmenneet ongelmat johtua 4G-töistä.

Operaattorit laajentavat 4G-verkkoaan myös muilla taajuusalueilla. Näillä 800 MHz:n ulkopuolella toimivilla 4G-tukiasemilla ei ole vaikutusta TV-yhteyksiin.

www.taajuustalkoot.fi

Lehdistölle taustatietoa 4G-verkon rakentamisesta antavat operaattoreiden viestintäosastot:

DNA, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Elisa, puh. 050 305 1605, communications@elisa.fi
Sonera, puh. 020 40 60235, communications-fi@sonera.com

Ongelmia TV-kuvan kanssa?

Mahdolliset 4G-verkon laajentumisesta aiheutuvat häiriöt koskevat todennäköisesti vain pientä osaa antenni-TV-talouksista. Niissä talouksissa, joissa televisiota katsotaan jonkin muun kuin antenniliitännän kautta (esim. kaapeli-TV-asiakkaat), ongelmia ei pitäisi ilmetä lainkaan.

TV-häiriöitä voi esiintyä alueilla, mikäli televisiolähetyksiä katsotaan antennin kautta, kotitalous sijaitsee TV-aseman näkyvyysalueen reunamilla ja antennin perässä käytetään vahvistinta television signaalin parantamiseksi.

Jos taloutesi kuuluu ”riskiryhmään” ja TV-kuva tai yksi tai useampi kanava ei näy, mene osoitteeseen www.taajuustalkoot.fi ja tutustu ohjeisiin.

Lisätietoja 4G-verkon laajentumisesta löydät operaattoreiden sivuilta:

www.dna.fi/kuuluvuus

www.elisa.fi/kuuluvuus

www.sonera.fi/kuuluvuus

TV-verkon huoltotöiden aiheuttamista katkoksista ja ennakoimattomista häiriöistä TV-verkossa saa tietoa Digitan karttapalvelusta: http://www.digita.fi/kuluttajat/karttapalvelu/tv_n_karttapalvelu