Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Tekes käynnisti ohjelmavalmistelun teollisen internetin ja 5G-verkkojen alueille

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 08.05.2014 klo 10:21
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Eero Lukin, Tekes, puh. 029 50 55715          julkaistavissa 8.5.

Tekesin johtoryhmä päätti käynnistää teollisen internetin ohjelmavalmistelun. Saman valmistelun yhteydessä tarkastellaan tarpeet myös 5G-mobiiliverkkojen alueella, joka on yksi tekijä teollisen internetin toteuttamisessa. Valmistelun tuloksena voi siis olla yksi tai useampi ohjelma tai jokin muu kokonaisuus.

Touko-kesäkuussa järjestetään asiantuntijatyöpajoja. Kaikille avoimia tilaisuuksia järjestetään syksyllä 2014.

Käynnissä on myös kysely, jolla haetaan ohjelmavalmistelua suuntaavia näkemyksiä ja kerätään listaa aihealueiden toimijoista. Osallistu ja vaikuta!

Teollinen internet

Teollinen internet tarkoittaa sulautettujen ja älykkäiden laitteiden ja järjestelmien, niihin pohjautuvan analytiikan sekä ihmisten työn tehokasta yhdistämistä liiketoimintaprosesseissa. Tämä mahdollistaa sen, että tuotanto- ja muut resurssit, tieto, esineet ja ihmiset muodostavat reaaliaikaisesti verkottuneen kokonaisuuden.

Ohjelman avulla suomalainen elinkeinoelämä saataisiin aktivoitua uudistumaan ripeästi vastaamaan trendiä ja markkinoiden kysynnän muutoksia. SHOK-ohjelmiin verrattuna aikajänne olisi lyhyempi ja mahdollistaisi pienempien ja erityisesti pk-yritysten tarpeisiin räätälöityjen, ydinliiketoimintoihin kohdistuvien projektien toteuttamisen.

5G-verkot

Suomeen on luotu vuosien työllä ja panostuksella langattoman tietoliikenteen huippuosaamista sekä yritystoimintaa. Kilpailukyvyn säilyttäminen vaatii jatkuvia ja pitkäjänteisiä panostuksia.

Tällä hetkellä 4G-verkot ovat laajenemassa taajamista harvemman asutuksen alueille. Seuraavan sukupolven 5G-alueen standardointiin tarvitaan aktiivista yritysten ja tutkimusorganisaatioiden valmistautumista.

Kari Penttinen, kari.penttinen(at)tekes.fi, puh. 050 5577 916, valmisteluvastaava, teollinen internet
Mika Klemettinen, mika.klemettinen(at)tekes.fi, puh. 050 5577 647, valmisteluvastaava, 5G
Marko Heikkinen, marko.heikkinen(at)tekes.fi, puh. 050 5577 773, vastuullinen johtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon