Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Ruokaa lentää roskiin – syy jääkaapin järjestelyssä

Samsung Electronics Nordic

Ruokaa lentää roskiin – syy jääkaapin järjestelyssä

Julkaistu: 11.09.2014 klo 09:32
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Huonosti järjesteltyyn jääkaappiin hukkuu paljon ruokatuotteita, jotka löytyvät kuukausia myöhemmin pilaantuneena. 77 prosenttia suomalaisista myöntää heittävänsä jääkaappiin unohtunutta ruokaa roskikseen vähintään kerran kuukaudessa.

Ruokien esillepano jääkaapissa on yllättävän tärkeää sen kannalta, mitä suomalaisten lautasille päätyy ja paljonko ruokaa heitetään pois. Tutkimisyhtiö Cint kysyi tuhannelta suomalaiselta jääkaapin käyttötottumuksista. Toteutetun kyselyn mukaan jääkaapin houkuttelevimmat herkut säilytetään käden ulottuvilla keskihyllyllä. Vastaavasti vihannekset ja muut terveelliset ruoat piilotetaan alimpiin lokeroihin, jonne ne usein unohtuvat. Yli puolet (50,8 %) vastaajista kertoo löytävänsä jääkaapistaan pilaantunutta ruokaa, jonka olemassaolon on usein jo ehtinyt unohtaa. Yli neljäsosa vastaajista (26,6 %) heittää pois vanhaksi mennyttä ruokaa viikoittain, puolet (49,3 %) kuukausittain.

Fiksu tilankäyttö pitää ruuat silmissä ja mielessä

Peräti 64,8 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että jääkaapin ovesta on vaikeampi ottaa tuotteita kuin muualta jääkaapista. Silti jääkaappien hyllyratkaisut ovat vuosien saatossa pysyneet lähes muuttumattomina. Perinteisten jääkaappien hyllyjen ongelmana on usein se, että niillä olevien ruokatuotteiden taakse jää tavaroita piiloon tai osa tilasta jää kokonaan hyödyntämättä.

-          Samsungin Food Showcase -jääkaappi ratkaisee ongelman erillisellä sisäovella, jonka avulla pääsee kätevästi käsiksi jääkaapin ovessa oleviin tuotteisiin. Näin parannetaan hyllyjen käytettävyyttä, ruokatuotteiden näkyvyyttä ja samalla saadaan tehokkaasti käyttöön jääkaapin jokainen kuutiosenttimetri, toteaa Samsungin Kodinkoneiden myyntipäällikkö Raine Lidqvist.

Jääkaapille meno on pahe puolelle suomalaisista

62 prosenttia suomalaisista avaa jääkaapin oven miettiessään, mitä aikoo syödä. Yli puolelle mukaan tarttuu myös jotain sellaista, mitä ei alun perin tultu hakemaan. Peräti 46,9 prosenttia vastaajista mieltää jääkaapille menon paheena. Naisista näin ajattelee 55,2 prosenttia ja miesvastaajien keskuudessa vastaava lukema on 44,8 prosenttia. Kuudennekselle vastaajista (16,4 %) iskee syyllinen olo, kun he avaavat jääkaapin oven.  Syyllisyyden tunteminen on yleisempää naisten keskuudessa: heistä viidesosa kokee jääkaapin avaamisen syntisenä puuhana. Miehistäkin syyllisyyttä kokee joka kymmenes.

Lisätietoa Samsungin Food showcase -jääkaapista.

Kyselytuloksia tiivistetysti:

• 50,8 prosenttia vastaajista kertoo löytävänsä jääkaapistaan vanhaksi menneitä tuotteita, joiden eivät muistaneet olevan siellä.

• 26,6 prosenttia vastaajista ilmoittaa heittävänsä pois vanhaksi mennyttä ruokaa viikoittain, 50,9 prosenttia kuukausittain. 77,5 prosenttia vastaajista heittää ruokaa pois vähintään kerran kuukaudessa.

• 47 prosenttia vastaajista kertoo, että jääkaapista tarttuu mukaan tuotteita, joita ei alun perin tullut hakemaan.

• 62 prosenttia vastaajista kertoo avaavansa jääkaapin oven miettiessään mitä syödä.

• 46,9 prosenttia vastaajista mieltää jääkaapille menon paheena. Naisista 55,2 prosenttia mieltää sen paheena, miehistä 44,8 prosenttia.
  • Kuudennekselle vastaajista (16,4 %) tulee syyllinen olo, kun he avaavat jääkaapin oven. Naisista peräti viidesosa kokee syyllisyyttä avatessaan jääkaapin oven (21 %). Miehistä noin joka kymmenes kokee syyllisyyttä (11,9 %).

• 64,8 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että jääkaapin ovesta on vaikeampi ottaa tuotteita kuin muualta jääkaapista.

• 48,2 prosenttia suomalaisista säilyttää jääkaapin parhaimmat herkut keskihylyllä.

Samsung tilasi kyselyn tutkimusyhtiö Cintiltä toukokuussa 2014. Kyselyyn vastasi 1028 yli 18-vuotiasta suomalaista.

Lasse Pulkkinen, OS/G Viestintä, lasse.pulkkinen, p. 0400 630 049

Kuvapyynnöt ja testilaiteasiat: samsungpr@osg.fi

Samsung Electronics Co Ltd, on maailman johtava kodinelektroniikan ja sen komponenttien valmistaja. Tinkimättömällä innovoinilla muutamme ihmisten käsitykset televisioista, älypuhelimista, tableteista, tietokoneista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, LTE-järjestelmistä, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Yrityksellä on 286 000 työntekijää 80 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto oli vuonna 2013 159,5 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista: www.samsung.com/fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon