Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Kyselytutkimus: 75 prosenttia startup-yrityksistä uskoo löytävänsä suomalaissijoittajan Slushista

Samsung Electronics Nordic

Julkaistu: 17.11.2014 klo 17:45
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Slushiin osallistuu tänä vuonna yli 1200 startup-yritystä. Samsungin teettämän kyselytutkimuksen mukaan Slushissa mukana olevat startup-yrittäjät ovat korkeasti koulutettuja, osaavat koodata ja käyttävät mielellään Android-laitteita.

Helsinki 17. marraskuuta 2014 – Slushin virallinen pääsponsori Samsung Electronics Nordic kysyi 300 Slushiin osallistuvalta startup-yritykseltä muun muassa yrityksissä käytettävästä tekniikasta.

Android on Slushin startup-skenen kuningas

Kysyttäessä käytettävistä mobiilialustoista, suurin osa ilmoittaa käyttävänsä useampaa kuin yhtä mobiilialustaa. Peräti 69 prosenttia vastaajista kertoo käyttävänsä Android-käyttöjärjestelmään perustuvaa laitetta. 59 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä iOS-laitteita ja vain 20 prosenttia kertoo käyttävänsä Windows Phone -alustaan perustuvia mobiililaitteita. Jopa 83 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heidän yrityksensä toiminta liittyy jollain tavalla mobiilibisnekseen.

Koodaaminen on startup-yrittäjälle kieli muiden joukossa

Tutkimukseen osallistuneet yrittäjät ovat pääsääntöisesti korkeasti koulutettuja. Yli puolella kyselyyn vastanneista yrittäjistä (51 %) on vähintään maisterintutkinto. 70 prosentilla vastaajista on vähintään korkeakoulututkinto ja peräti 73 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo omaavansa vähintään perustason koodaustaidot. 31 prosenttia vastaajista kertoo omaavansa edistyneen tason koodaustaidot.

Startup-yrittäjällä on monta rautaa tulessa

Tärkein syy osallistua Slushiin on rahoituksen löytäminen. 81 prosenttia vastaajista kertoo olevansa Slush-tapahtumassa mukana etsimässä rahoitusta ja peräti kolme neljäsosaa, eli 75 prosenttia, vastaajista uskoo löytävänsä suomalaissijoittajan. 64 prosenttia vastaajista kertoo etsivänsä Slushista yhteistyökumppaneita ja 35 prosenttia kertoo tulleensa Slushin etsimään uusia ideoita. Startup-skene on vain harvalle osallistuvalle yrittäjälle uusi ympäristö. Peräti 38 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo olleensa mukana vähintään kolmessa eri startup-yrityksessä.

Facebook on startup-yrityksille tärkein some-palvelu

Sosiaalisista medioista Facebook on yrityksille tärkein. Peräti 48 prosenttia vastaajista mieltää Facebookin yrityksensä viestinnän kannalta kriittisimmäksi sosiaalisen median palveluksi. LinkedIn on seuraavaksi tärkein 33 prosentille vastaajista ja Twitteriä pitää tärkeimpänä ainoastaan 18 prosenttia.

Startup-yrittäjillä on vahva usko tulevaisuuteen

Kyselyyn vastanneista 65 prosenttia ilmoittaa yrityksensä liikevaihdon olleen alle 50 000 euroa vuonna 2013, mutta vahva enemmistö, eli 75 prosenttia, arvioi yrityksensä liikevaihdon olevan 50 000–300 000 euroa vuonna 2015. Peräti 20 prosenttia vastaajista arvioi, että heidän yrityksensä liikevaihto ylittää miljoonan rajapyykin vuonna 2015. 12 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo jo tienanneensa ensimmäisen miljoonansa. Sama määrä vastaajista ilmoittaa, ettei pidä rahallisia määreitä tärkeänä. Yhdeksän kymmenestä Slushiin osallistuvasta yrityksestä kokee, että tärkeimmät markkinat ovat Suomen ulkopuolella.

-          Slush ei ole tärkeä tapahtuma pelkästään aloitteleville startup-yrityksille. Paikalla on eri puolilta maailmaa kansainvälisiä yrityksiä, jotka etsivät uusia yhteistyökumppaneita ja uusia innovaatioita. Samsung on mukana suurella edustuksella ja tavoitteenamme onkin tapahtuman tukemisen lisäksi löytää uusia kumppaneita startuppien joukosta, toteaa Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.

Kyselyn toteutti OSG Viestintä marraskuussa 2014 ja siihen vastasi 303 Slush-tapahtumaan osallistuvaa startup-yritystä eri puolilta maailmaa.  Noin puolet kyselyyn vastanneista oli suomalaisyrityksiä (56 %).

Lasse Pulkkinen, OS/G Viestintä, lasse.pulkkinen@osg.fi, p. 0400 630 049

Eva Carrerro, markkinointipäällikkö, e.carrero@samsung.com, p 0400 807 750

Kuvapyynnöt ja testilaiteasiat: samsungpr@osg.fi

Samsung Electronics Co Ltd, on maailman johtava kodinelektroniikan ja sen komponenttien valmistaja. Tinkimättömällä innovoinnilla muutamme ihmisten käsitykset televisioista, älypuhelimista, tableteista, tietokoneista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, LTE-järjestelmistä, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Yrityksellä on 286 000 työntekijää 80 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto oli vuonna 2013 159,5 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista: www.samsung.com/fi