Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Ajankohtaista Pirkanmaalta: Langattomat laitteet yhteistyöhön missä vain milloin tahansa

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 19.10.2015 klo 07:30
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tamperelainen Wirepas toimii digitaalisuuden, tarkemmin sanoen esineiden internetin, ytimessä. Yrityksen uniikilla ratkaisulla saadaan kerättyä sensoreista dataa kustannustehokkaasti ja luotettavasti. Team Finland on ollut hyvänä apuna kasvussa.

Wirepas on vuonna 2010 perustettu teknologiayritys, joka sai alkunsa spin-offina Tampereen teknillisestä yliopistosta. Pääkonttori ja tuotekehitys sijaitsevat Tampereella. Liikevaihdon arvellaan nousevan miljoonaan euroon tänä vuonna. Viime vuodesta yrityksen henkilömäärä on kasvanut kymmenestä 16:sta ja lisää palkataan koko ajan.

”Wirepasin kehittämä protokolla Pino ratkaisee monia esineiden internetin eli IoT-laitteiden kytkentäongelmia. Nykyisissä langattomissa järjestelmissä on se ongelma, että esimerkiksi sensorien ja pilvipalvelujen yhteydet eivät ole riittävän luotettavia. Ratkaisumme on ainoa maailmassa, joka ei tarvitse minkäänlaista infrastruktuuria, kuten reitittimiä, verkolleen. Pino integroidaan suoraan radiopiiriin, joten jokainen laite on itsessään verkko. Aloitimme sähkömittareista, missä olemme lyhyessä ajassa nousseet Pohjoismaiden markkinajohtajiksi. Jo yli 1,5 miljoonaa mittaria kytketään Wirepasin teknologialla”, kertoo toimitusjohtaja Teppo Hemiä.

Muita käyttökohteita ovat esimerkiksi älymittarit sähkön, veden ja kaasun kulutuksen seurantaan sekä tavaroiden varustaminen sensoreilla ja seuranta logistiikassa. Myös rakennusautomaatio, kuten olosuhteiden seuranta toimitiloissa tai vuokra-asunnoissa onnistuu.

”Täysin vastaavaa teknologiaa ei ole. Muut samoilla markkinoilla olevat langattomat ratkaisut toimivat ainoastaan mobiiliteknologioiden (2G, 3G, LTE) ja Bluetoothin päällä ja niiden välimaastossa. Meidän teknologiamme on ainoa rajattomasti skaalautuva. Sitä voidaan siis käyttää missä päin maailmaa tahansa, missä vain on jonkinlainen IP-yhteys.”

Team Finlandin rahoitus ja asiantuntemus tärkeänä tukena

”Olemme saaneet Tekesiltä rahoitusta niin tuotekehitykseen kuin markkinoiden avaamiseen. Ilman Tekesin tukea tuotteen kehittäminen ja kaupallistaminen ei olisi ollut mahdollista. Oikea-aikainen rahoitus on elintärkeää korkean teknologian yrityksille ennen kuin tulorahoitus riittää jatkokehitykseen. Lisäksi juuri nyt olemme Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitusohjelmassa, jonka turvin voimme rakentaa kansainvälistä organisaatiota sekä avata markkinoita. Olemmekin perustaneet toimistot Ranskaan ja USA:n itärannikolle.”

Wirepas on saanut myös merkittävää apua muilta Team Finland -verkoston toimijoilta. Yhteiset messuhankkeet ja yritysdelegaatiot ovat tärkeitä työkaluja ovien avaamiseen kansainvälisillä markkinoilla. Yritys on juuri nyt menossa Brasiliaan tapaamaan paikallisia sähköyhtiöitä Finpron avustuksella. Lisäksi Wirepas on saanut Finnveralta lainaa.

Vuoden 2020 tavoitteena Wirepasilla on olla globaali johtava langattomien ratkaisujen toimittaja IoT-markkinassa.

Teppo Hemiä
Wirepas
teppo.hemia@wirepas.com

Kuva: Wirepas