Etusivu » Tiedotteet » Biotekniikka » Oy AGA Ab toimittaa syväjäädytystä vuosikymmeniksi – valtava pakastinfarmi avautuu lääketieteen ja biopankin käyttöön Tampereelle

Oy Aga Ab

Julkaistu: 17.06.2016 klo 09:30
Julkaisija: Oy Aga Ab

Nelisenkymmentä jättimäistä pakastinta on valmiina säilömään suomalaisten veri- ja kudosnäytteitä jopa sukupolvien ajan: Tampereen yliopiston lääke-, terveys- ja biotieteiden tutkimus-, opetus- ja laboratoriotoiminnot yhdistävä Arvo-rakennus Tampereen Kaupissa otetaan käyttöön kesän aikana.

Lääketieteen opiskelijoiden, tutkijoiden sekä esimerkiksi Tampereen Biopankin käyttöön tulevien syväjääpakastinten jäähdytyksessä käytetään sähkön sijaan nestetyppeä. Perinteisistä elektronisista pakastimista nestetyppipakastimet erottuvat energiatehokkuudellaan ja käyttövarmuudellaan.

”Turvallista ja ekologista kylmää” nestetypen avulla

Miksi nestetyppeä eikä perinteistä pakastearkkua? Arvo-rakennuksen pakastin- ja nestetyppijärjestelmähankkeen vetäjän, Oy AGA Ab:n syväjääpakastuksen projektipäällikön Minna Matronen mukaan nestetyppi on luotettavuutensa takia tulevaisuuden säilöntätapa, jonka suosio lisääntyy.

”Nämä syväjääpakastimet, jotka jäähtyvät -190-asteisiksi, säilyvät häiriönkin sattuessa riittävän kylminä pitkään, jopa kaksi viikkoa", Matrone kuvailee.

Myös Tampereen yliopiston Laboratoriopalveluiden johtaja, Petteri Malkavaara, korostaa Arvon pakastusjärjestelmän luotettavuutta. ”Jos menettäisimme ainutkertaisia tutkimusmateriaaleja, se olisi korvaamaton vahinko. Olivat ne sitten biopankkinäytteitä tai yliopiston tutkijoiden omia näytteitä, näytteiden asianmukainen säilytys ja tehokas huolinta on kaikkien meidän etu”.

Tarkasti valvotut olosuhteet

Arvo-talon poikkeuksellinen kylmäsäilytys sisältää paljon muutakin kuin pelkän pakastimien asennuksen ja nestetypen toimittamisen. Olennainen osa kiinteistön älykästä järjestelmää on myös monipuolinen olosuhdemonitorointi: kaasujen on riitettävä ja lämpötilojen pysyttävä vakaina.

Marraskuussa 2012 voimaantullut biopankkilaki määrittelee tarkkaan, missä olosuhteissa sen alaisia näytteitä tulee säilyttää. Kaasujen kulkua ja erityisesti huoneilman happitasoa seurataan myös turvallisuussyistä: hallitsemattomasti kulkeva nestemäinen typpi syrjäyttää hapen ilmasta.

”Monitoroimme koko ajan tiloja, joissa näytteitä käsitellään ja joissa nestetyppi kulkee. Näin tiedämme koko ajan, että työntekijöillä on turvallinen olo", Matrone kertoo. Kaikki Arvon laboratorioissa työskentelevät henkilöt koulutetaan järjestelmien toimintaan ja oikeanlaiseen suojautumiseen.

Suuri investointi opetukseen ja tieteeseen

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n rakennuttama Arvo on kansainväliselläkin mittapuulla poikkeuksellisen suuri hanke –  yli 67 miljoonan euron investointi tieteeseen ja opetukseen. Nestetyppijärjestelmä sekä pakastimet luovutetaan Tampereen yliopiston käyttöön 7.7. Virallisia laitoksen avajaisia vietetään syksyllä.

––

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja tutustumiset Arvo-kiinteistöön:

Minna Matrone, projektipäällikkö, syväjääpakastus, Oy AGA Ab, puh. 0400 445 301, minna.matrone@fi.aga.com

Petteri Malkavaara, johtaja, laboratoriopalvelut, Tampereen yliopisto, puh. 050 318 7487, petteri.malkavaara@uta.fi

Liitteessä kuva Petteri Malkavaarasta ja Minna Matronesta syväjääpakastimien äärellä. Kuva julkaisuvapaa kuvaajatiedolla Hanna Poropudas.

Oy AGA Ab on osa Linde Groupia, joka on maailman johtavia teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiöitä. Linde Groupilla on noin 65 500 työntekijää yli 100 maassa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat sekä Baltian maat. AGA on alueensa johtava teollisuuskaasujen toimittaja, jonka kokonaisratkaisuihin sisältyvät mm. kaasut, kaasulaitteistot, prosessiosaaminen sekä koulutus- ja huoltopalvelut. AGAn kehittynyt kaasuteknologia auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä.
www.aga.fi, www.linde.com