Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Yksinäiset vanhukset lisäävät vapaaehtoistoimijoiden kysyntää huhtikuussa

HelsinkiMissio

Yksinäiset vanhukset lisäävät vapaaehtoistoimijoiden kysyntää huhtikuussa

Julkaistu: 15.04.2011 klo 10:47
Julkaisija: HelsinkiMissio

LEHDISTÖTIEDOTE 15.4.2011

Satoja yksinäisiä vanhuksia viettänyt sisätiloissa koko talven

Huhtikuu lisää HelsinkiMission vapaaehtoisten keikkalaisten kysyntää dramaattisesti

Kevätsää on jälleen tuottanut huipun vapaaehtoisten seuran kysynnässä pääkaupunkiseudun vanhuksille. Ulkoilutus-, kahvila- ja lääkärikäyntiseuran tarve näkyvät dramaattisesti lisääntyneinä avunpyyntöinä HelsinkiMission keikkalaisia välittävässä Vapaaehtoistoiminnan yksikössä.

- Koulutuksestamme juuri valmistuneita monia vapaaehtoisia hämmästytti se, että vanhat ihmiset ovat saattaneet olla sisätiloissa ilman seuraa ja ulkoilutusapua koko talven, kertoo HelsinkiMission kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund. –Joka kevät kauhistutaan siitä, että Helsingissä on niin paljon niin yksinäisiä ihmisiä ja että välittämisen kuilu on niin valtava.

HelsinkiMissiosta valmistui jälleen huhtikuussa 36 koulutettua vapaaehtoisauttajaa tarjoamaan välittävää ja kuuntelevaa seuraa niin yksinäisille vanhuksille, nuorille kuin erityisryhmille. Kaikkiaan reilun 600 vapaaehtoistoimijan aktiivijoukko tuo pääkaupungin yksinäisille kiireetöntä kuunteluseuraa ja silmiin katsovaa välittäjää tai vaikkapa kevätverhojen vaihtoapua.

Keikkamuotoinen vapaaehtoistoiminta vastaa 2010-luvun tarpeisiin

Nuorten suomalaisten mielenkiinto vapaaehtoistoimintaan on suurta, mutta monilla sitoutumismotivaatio ja halu kuulua kiinteästi järjestöön ovat laskussa. Siksi HelsinkiMissio on luonut keikka-auttamisen mallin, jonka avulla auttamisesta kiinnostunut voi tarjota apua omien aikataulujensa mukaan silloin tällöin.

Nuoret ovat auttamishaluisimpia mutta vanhojakin tarvitaan

HelsinkiMission Henrietta Grönlundin tutkimuksen mukaan itsekkäiksi leimatuista nuorista aikuisista 70 % oli kiinnostunut vapaaehtoistoiminnasta nimenomaan vanhusten, vammaisten ja huono-osaisten parissa. Nuoret ovat suomalaisista auttamishaluisimpia. -Meillä on HelsinkiMissiossa silti kova tarve myös iäkkäämmille eläkeläisauttajille, jotka voivat tarjota seuraa yksinäisille päiväsaikaan.

Noin 40 % suomalaisista toimii vapaaehtoisina ja vielä suurempi osa on siitä kiinnostunut. Suurin syy on halu auttaa. Suurin syy auttamatta jättämiseen on yksinkertaisesti se, "ettei ole kysytty".

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka etsii, löytää ja auttaa pääkaupunkiseudun unohdettuja. Järjestö toimii sekä ammattilaisten että vapaaehtoisten voimin seniori- ja nuorten kriisityön sekä erityisryhmien parissa. Järjestön päärahoittajina toimivat RAY ja Helsingin kaupunki.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Helena Hulkko, helena.hulkko@helsinkimissio.fi, puh. 050 582 22 11

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu sosiaalialan järjestö. Yhdistys toimii vanhusten, kriisinuorten ja erityisryhmien parissa yksinäisyyden lievittämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Ammattiavun lisäksi toiminnan merkittävänä voimavarana on mittava vapaaehtoistoimijoiden verkosto. Pyrkimyksenä on jatkuva uusiutuminen, uusien sosiaalisten katvealueiden löytäminen ja avun piiriin tuominen.