Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Yhteisvastuukeräyksen tulos parani Espoossa

Espoon seurakunnat

Yhteisvastuukeräyksen tulos parani Espoossa

Julkaistu: 24.10.2014 klo 13:43
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakunnissa koottiin vuoden 2014 Yhteisvastuukeräyksessä yhteensä 151 676,49 euroa. Espoon keräystulos parani hieman edellisestä vuodesta. Kaikkiaan suomalaiset lahjoittivat Yhteisvastuukeräykselle tänä vuonna 3 944 588,33 euroa. Varoilla parannetaan saattohoitoa Suomessa ja turvataan ihmisoikeuksia Guatemalassa.

Yhteisvastuukeräyksen keräystulos seurakunnittain:

Esbo svenska församling 12 442,32 euroa
Tuomiokirkkoseurakunta 33 515,19
Leppävaaran seurakunta 12 882,54
Tapiolan seurakunta 13 271,16
Olarin seurakunta 29 654,85 ja
Espoonlahden seurakunta 49 910,43

Espoonlahden seurakunnan keräystulos oli suurten seurakuntien joukossa toiseksi paras, Olari yhdeksäs.

Espoonlahden, Tapiolan ja Tuomiokirkkoseurakunnan keräystulokset olivat suunnilleen samat kuin vuonna 2013. Esbo svenska församlingin tulos kasvoi hieman, Olarissa keräystulos kasvoi merkittävästi edellisestä vuodesta, kun taas Leppävaaran tulos laski.

Kymmenen prosenttia keräyksen tuotosta käytetään kunkin seurakunnan diakoniatyöhön. Espoossa nämä varat menevät tällä kertaa espoolaisissa sairaaloissa sekä hoivakodeissa tehtävän saattohoitotyön tukemiseen. Tukea saavat muun muassa Jorvin sairaalan lastenyksikön saattohoitotyö, eri hoivayksiköt ja hoitolaitokset sekä vapaaehtoisille suunnattu saattohoitokoulutus.

Keräystilitys luovutettiin 21.10. keräyksen suojelijalle, tasavallan presidentti Sauli Niinistölle. Tuotto jaetaan Kirkon Ulkomaanavun kehitysyhteistyön ja katastrofiavun (60 %), TERHO-säätiön (20 %), Kirkon diakoniarahaston ja hiippakuntien (10 %) sekä seurakuntien diakoniatyön (10 %) kesken. Muut keräystulokset seurakunnittain löytyvät osoitteesta www.yhteisvastuu.fi.

Koko Suomessa luodaan yhteisvastuuvaroin valtakunnallinen saattohoidon osaamisverkosto. Keräyksen tuotolla kuolevien parissa työskenteleville järjestetään saattohoitokoulutusta sekä perustetaan saattohoidon tuki- ja neuvontajärjestelmä ammattihenkilöstön sekä potilaiden ja omaisten tarpeisiin.

Guatemalassa Yhteisvastuu tukee alkuperäiskansojen parissa tehtävää ihmisoikeustyötä. Yhteisöjä koulutetaan tiedostamaan ja vaatimaan oikeuksiaan omaan kieleen, kulttuuriin ja maahan. Lisäksi ehkäistään perheväkivaltaa ja tuetaan yhteisöjä kehittämään toimeentuloaan. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Vuoden 2015 Yhteisvastuukeräys tukee Suurella Sydämellä -vapaaehtoistoimintaa Suomessa ja auttaa lapsia kouluun Haitissa. Keräys käynnistyy sunnuntaina 1.2.2015 ja sen esimiehenä toimii Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma.

Lisätietoja:  Seurakuntapastori Irene Erkko-Piri, Espoonlahden seurakunta, 050 3744 826, irene.erkko@evl.fi

Linkki Kirkon tiedotuskeskuksen uutiseen

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi