Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » World Vision avaa ensimmäisen lapsiystävällisen tilan Filippiinien tuhoalueella

Suomen World Vision

World Vision avaa ensimmäisen lapsiystävällisen tilan Filippiinien tuhoalueella

Julkaistu: 20.11.2013 klo 09:35
Julkaisija: Suomen World Vision

World Vision avaa tänään keskiviikkona ensimmäisen lapsiystävällisen tilan (Child-Friendly Space) Haiyan-taifuunin tuhoalueella. Tila otetaan käyttöön Cebun saaren pohjoisosassa, jonne on jo pystytty toimittamaan välitöntä hätäapua kuten ruokaa ja puhdasta vettä. Kaikkiaan tiloja pystytetään 40 eri puolille Filippiinejä.

– Osalla lapsista ei ole muuta jäljellä kuin vaatekerta. Ympärillä on tuhoutunutta maastoa, jossa aiemmin sijaitsi heidän kotinsa. Kaaoksen keskellä lapsiystävälliset tilat auttavat muistamaan, millaista on olla lapsi, ja psyykkinen toipuminen katastrofista voi alkaa, sanoo World Visionin varatoiminnanjohtaja Anne Pönni.

Lapsiystävällinen tila on lapsille turvallinen paikka, jossa he voivat keskittyä leikkiin, oppimiseen tai ohjattuun harrastustoimintaan. Heille myös kerrotaan lasten oikeuksista ja siitä, miten hyväksikäytöltä voi suojautua.

– Nämä tilat tarjoavat lapsille mahdollisuuden ilmaista itseään ja sopeutua tapahtuneeseen. Se onnistuu esimerkiksi taiteen kautta. Lapset alkavat piirtää elinympäristöään, mikä auttaa heitä ymmärtämään katastrofia ja sen syitä, kertoo Yvonne Duque, World Visionin terveysasiantuntija Filippiineillä.

Vuonna 2013 lapsiystävällisiä tiloja on pystytetty muun muassa Syyrian ja Kongon konfliktia pakeneville. Leikki- ja harrastusmahdollisuuksien lisäksi tiloissa on paikalla koulutettuja ohjaajia, jotka auttavat lapsia käsittelemään traumaa.

Suomen World Vision kerää apua Haiyan-taifuunin uhrien auttamiseksi:

Keräystili: FI3280001570768136, viite 241542
Verkkolahjoitus: www.worldvision.fi/katastrofiapu
Tekstiviesti AUTAN numeroon 16499 (10 euroa)

Filippiineillä olevien toimittajien on mahdollista vierailla lapsiystävällisissä tiloissa Cebun saarella. Järjestelyt, haastattelupyynnöt ja kuvat:

Tiedottaja Anna Pollari, anna.pollari@worldvision.fi, puh.  040 515 4592

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 100 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi