Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Vauvat vaarassa Filippiineillä

Pelastakaa Lapset ry

Vauvat vaarassa Filippiineillä

Julkaistu: 22.11.2013 klo 00:15
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Katastrofin keskellä syntyvien lasten hyvinvointi ja terveys on vaarantunut.  Imetyksellä on elintärkeä merkitys niille 25 000 vauvalle, joiden odotetaan syntyvän hirmumyrskyn runtelemilla alueilla.

Taifuuni Haiyanin tuhoalueilla syntyy YK:n väestörahaston arvion mukaan 25 000 lasta seuraavan kuukauden aikana. Osana hätäapua Pelastakaa Lapset kannustaa äitejä imettämään, jotta lapset eivät sairastuisi ja saisivat tarvitsemaansa ravinnon.

– Imetyksellä on ratkaiseva merkitys vastasyntyneiden terveydelle ja hyvinvoinnille. Tämä korostuu Filippiinien kaltaisissa katastrofitilanteissa, sanoo Jesse Hartness, Pelastakaa Lasten ravitsemusasiantuntija.

– Rintamaito on täysipainoista ravintoa vastasyntyneille ja ehkäisee lapsia sairastumasta esimerkiksi ripulitauteihin, jotka ovat yleisiä katastrofien jälkitilanteissa.

Imetys on tehokkain keino ehkäistä lasten kuolemia. Rintamaito edistää vastasyntyneen infektiosuojaa ja vastustuskykyä eri taudeille ja suojaa lisäksi aliravitsemukselta.

Katastrofitilanteissa puhtaasta vedestä on usein suuri puute. Mikäli äidinmaitokorvikkeeseen sekoitetaan saastunutta vettä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat. Haastavissa olosuhteissa on hyvin vaikea steriloida tuttipulloja.

Katastrofitilanteissa pienimmillä lapsilla on suuri riski sairastua. Vastasyntyneet jotka eivät ole saaneet rintamaitoa, joutuvat 50 kertaa todennäköisemmin sairaalahoitoon ripulin vuoksi verrattuna vauvoihin joita on imetetty.

– On olemassa paljon uskomuksia äidinmaidonkorvikkeiden eduista. Mikään korvike ei kuitenkaan ylitä rintamaitoa, toteaa Hartness.

Filippiineillä Pelastakaa Lapset edistää imetystä ja lisää tietämystä rintamaidon tärkeydestä pahoin myrskyn seurauksista kärsivillä alueilla kuten Taclobanin kaupungissa Leytellä.

Pelastakaa Lapset avaa yhdeksän liikkuvaa terveysklinikkaa tukeakseen katastrofista kärsiviä yhteisöjä Leyten ja Panayn saarilla. Ensimmäinen klinikka käynnistää toimintansa tänään Palossa.

---

Kansainvälinen Pelastakaa Lapset on julkistanut 37 miljoonan euron hätäapuvetoomuksen auttaakseen myrskyn seurauksista kärsiviä Filippiineillä. Tavoitteena on avustaa puolta miljoonaa ihmistä. Toiminnan painopisteinä ovat: lasten suojelu, koulunkäynti, ruokaturva ja toimeentulo, terveydenhuolto, ravitsemus, suoja sekä vesi, sanitaatio ja hygienia.

Lisätietoja: Max Holm, tiedottaja, 050 433 1438, etunimi.sukunimi@pelastakaalapset.fi

Filippiinien avustustoiminnan keräystiedot

Auta Filippiinien katastrofista kärsiviä lapsia
Soita keräyspuhelimeen 0600 03365 (20,11 € + pvm)