Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Ulkomaanapu avaa katastrofikeräyksen Lähi-itään

Kirkon Ulkomaanapu

Ulkomaanapu avaa katastrofikeräyksen Lähi-itään

Julkaistu: 12.09.2014 klo 11:04
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Lähi-idän ennestään vaikea tilanne on viime viikkoina pahentunut entisestään. Ulkomaanapu reagoi kasvaneeseen avuntarpeeseen käynnistämällä tänään Lähi-itään suunnatun katastrofikeräyksen.

Isis-järjestön toiminta lisää inhimillistä hätää Irakissa ja Syyriassa. Myös Yhdysvaltain Syyriaan ja Irakiin suunnittelemat ilmapommitukset suurentavat toteutuessaan pakolaisvirtoja ja lisäävät kiireellisen avun tarvetta entisestään. Samaan aikaan Gazassa sinnitellään raunioiden keskellä.

keittovälineitä ja huopia. Gazassa kodeistaan paenneille ihmisille tarjotaan myös psykososiaalista tukea.Lahjoitusten avulla Kirkon Ulkomaanapu jakaa Irakin ja Syyrian pakolaisille hygienia- ja muita perustarvikkeita, kuten saippuaa, keittovälineitä ja huopia. Gazassa kodeistaan paenneille ihmisille tarjotaan myös psykososiaalista tukea sekä tuetaan perheiden perustoimeentuloa. Lisäksi Kirkon Ulkomaanapu tukee Lähi-idän rauhantyötä, vahvistaa paikallisyhteisöjä ja ehkäisee nuorten radikalisoitumista pakolaisleireillä.

”Avuntarve on nyt entistä suurempi koko Lähi-idässä. Erityisesti olen huolissani Irakin jatkuvasti heikkenevästä tilanteesta. Ulkomaanapu on myöntänyt katastrofirahastostaan 50 000 euroa Irakissa kodeistaan paenneiden tukemiseen”, sanoo Ulkomaanavun humanitaarisen avun päällikkö Eija Alajarva.

Piispainkokous vaati tällä viikolla kansainvälistä yhteisöä reagoimaan nopeasti tilanteeseen, jossa ihmisryhmät joutuvat epäinhimillisen ja raa’an väkivallan kohteeksi. Samoin se kehotti järjestöjä huolehtimaan siitä, että seurakunnat ja yksittäiset ihmiset voivat konkreettisesti tukea sodasta kärsiviä ihmisiä Lähi-idässä.

”Kestävään rauhaan tarvitaan kuitenkin pitkäjänteistä työtä erilaisuutta arvostavan ja ihmisoikeuksia kunnioittavan kansalaisyhteiskunnan mahdollistamiseksi. Tähän päästään vain suuntaamalla varoja koulutuksen ja taloudellisen tasavertaisuuden kehittämiseen”, kokous huomautti.

Lisätietoja: Eija Alajarva, humanitaarisen avun päällikkö, puh. +358 40 582 1183 eija.alajarva@kirkonulkomaanapu.fi

LAHJOITUSTILINUMEROT

Nordea
IBAN:FI33 1572 3000 5005 04
BIC: NDEAFIHH

Osuuspankki
IBAN: FI08 5723 0210 0215 51
BIC: OKOYFIHH

Tilisiirron viitenumero 1546

10 euron tekstiviestilahjoitus
Lähetä sana APU numeroon 16499 (10 €)

Puhelinlahjoitus
0600 9 5124 = 20,11 e/puhelu (+pvm/mpm)

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.