Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Uimavedet lämpenevät, hyppää puhtaiden vesien puolesta 8.7.

Suomen luonnonsuojeluliitto

Uimavedet lämpenevät, hyppää puhtaiden vesien puolesta 8.7.

Julkaistu: 21.06.2012 klo 14:57
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Juhannuksesta alkava suosituin lomakausi Suomessa osuu hyvin yhteen vesien lämpenemisen kanssa. Heinäkuun sunnuntaina 8.7. hypätään Euroopassa jälleen puhtaiden vesien puolesta. Suomen päätapahtumassa Helsingissä loiskahtaa Töölönlahden vesi Finlandia-talon rannassa. Tapahtumassa jaetaan myös Suomen luonnonsuojeluliiton vuotuiset ympäristöpalkinnot.

Tällä hetkellä uimavedet ovat vielä maassamme hieman tavallista viileämpiä. Kahdenkymmenen asteen lämpörajaa vasta lähestytään. Hartolan Jääsjärvessä vesi on jo 17,0 °C. Kilpisjärven vesi on vielä neliasteista. Töölönlahden veden lämpötila on tällä hetkellä 16,8 °C.

Luonnonsuojeluliitto kannustaa kaikkia suomalaisia hyppäämään 8.7. puhtaiden vesien puolesta. Hypätä voi esimerkiksi porukalla uimarannalla tai omalta mökkilaiturilta. Hyppypaikan turvallisuus on varmistettava etukäteen.

Hyppytapahtumia järjestetään Helsingin lisäksi ainakin Keravalla, Turussa, Jämsässä sekä Ylläksellä.

"Kirkkaat ja puhtaat vedet ovat Suomen kansallisaarteita. Voimme olla onnellisia, että saamme uida puhtaissa vesissä. Tuhannet järvet, joet ja lammet ovat nyt avoinna ja niitä kannattaa puolustaa vaikka hyppäämällä", kannustaa viestintäpäällikkö Matti Nieminen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Luonnonsuojeluliitto kerää samalla varoja vesiensuojelutyöhönsä. Hyppääjät tai heidän kannustajansa voivat soittaa lahjoituspuhelimeen 0600 17111. Soiton hinta on 10,10 €.

Big Jump -tempaus sai alkunsa Keski-Euroopan jokivesien suojelutoiminnasta, joka käynnistyi 1990-luvulla. Vuonna 2005 hyppy toteutettiin ensimmäisen kerran useissa Euroopan maissa. Hyppääjiä oli sadoilla paikoilla 22 Euroopan maassa.

LISÄTIETOJA:

Suomen pintavesien lämpötilat (ympäristöhallinto):

Töölönlahden veden lämpötilan on mitannut Helsingin kaupungin ympäristökeskus 20.6.

Eurooppalaiset Big Jump-verkkosivut:

SLL:n Big Jump -verkkosivut:
www.sll.fi/bigjump

Hannele Ahponen, suojelukoordinaattori, puh. 050-532 3219, hannele.ahponen@sll.fi

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi

Valokuva viestimien käyttöön maksutta kuva Big Jump -päätapahtumasta vuonna 2010. Radiolegenda Njassan juontamassa tapahtumassa veteen molskahdettiin silloin Helsingin Pikkukoskella. Kuva: SLL / Janne Käpylehto.