Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Tupakka on myrkkyä – munuaisellekin

Munuais- ja maksaliitto

Tupakka on myrkkyä – munuaisellekin

Julkaistu: 06.03.2015 klo 07:52
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Tupakointi ja runsas alkoholin käyttö heikentävät myös munuaisten toimintaa. Ne aiheuttavat muutoksia verisuonissa ja nostavat verenpainetta. Munuainen on elimistön supersankari, joka kestää paljon – muttei sekään halua tukehtua savuun.

Kymmenesosalla väestöstä on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Munuaisia vahingoittavat muun muassa diabetes ja korkea verenpaine. Tupakointi ja runsas alkoholin käyttö nostavat verenpainetta.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa supersankarimunuainen vie, muttei vikise. Se kestää paljon, toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen, mutta joskus sekin tarvitsee apua, kuten kaikki supersankarit. Suojele sitä ja voita vastustajat.

Supersankarimunuaisella on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä 10.3. alkaen www.supersankarimunuainen.fi, videoilla ja somessa.

Yksi syy lisää lopettaa tupakointi

Jokainen tietää, että tupakointi on haitallista. Harva tulee ajatelleeksi, miten paljon se vahingoittaa myös munuaisia.

Tupakointi nostaa veren huonoja rasva-arvoja. Se aiheuttaa verisuonten seinämissä jatkuvan tulehdustilan, joka nopeuttaa verisuonten ahtautumista, kalkkeutumista ja jäykistymistä. Muutokset verisuonissa nostavat verenpainetta ja vaurioittavat munuaisia.

– Tupakointi yhdistettynä vaikka ylipainoon ja korkeaan kolesteroliin, tai jopa diabetekseen, lisäävät sairastumisriskiä entisestään. Alttius sairastua munuaissairauksiin sekä sepelvaltimotautiin ja aivoverisuonisairauksiin kasvaa huomattavasti, osastonylilääkäri Mervi Haapala HUS:sta kertoo.

Tupakointia ei kannata aloittaa lainkaan, ja sen lopettaminen kannattaa aina.

Myös runsas alkoholin käyttö voi vahingoittaa munuaisia. Se nostaa painoa, veren huonoja rasva-arvoja ja aiheuttaa suola- ja mineraalitasapainon häiriöitä. Verenpaine nousee, mikä on pahaksi munuaisille.

Tupakoinnin ja alkoholin käytön vähentäminen tai lopettaminen tuntuu elimistössä nopeasti. Veriarvot paranevat ja olo tuntuu vireämmältä.

Oman elimistönsä supersankari

Munuaisilla on monia elintärkeitä tehtäviä. Ne poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Supersankari kestää paljon. Toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin. Kohonnut verenpaine ja diabetes vaurioittavat munuaisia. Auta munuaisiasi säilyttämään supervoimansa terveillä elintavoilla: Liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi – ehkäise ylipainoa, kohonnutta verenpainetta ja diabetesta.

Maailman munuaispäivää vietetään 12.3. Munuais- ja maksaliitto aloittaa kampanjan munuaisten suojelemiseksi.

www.supersankarimunuainen.fi
www.munuainen.fi/supersankarimunuainen
www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto
www,twitter.com/MunuainenMaksa
#supersankarimunuainen

Mervi Haapala
Osastonylilääkäri, HUS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.