Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Tunnista tulehduksellisen selkäkivun oireet

Suomen Reumaliitto ry

Tunnista tulehduksellisen selkäkivun oireet

Julkaistu: 07.10.2015 klo 15:52
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Tiedote vapaasti julkaistavissa, Reumaviikko 11. - 18.10.2015

Älä käännä kivulle selkääsi -kampanja kannustaa Reumaviikolla selvittämään pitkittyneen selkäkivun syyn. Tulehduksellinen selkäkipu voi olla merkki selkärankareumasta. Varhaisella diagnoosilla ja hoidolla voidaan estää pysyvät muutokset ja säilyttää sairastuneen toimintakyky.

Perjantaina 9.10. osoitteessa www.6vuotta.fi avattavassa kampanjassa voi selvittää oirekyselyn avulla, voisiko pitkittynyt selkäkipu olla merkki tulehduksesta. Kampanjan toteuttavat Suomen Reumaliitto ja AbbVie.
Tänä vuonna Reumaviikon kampanjassa haluamme lisätä tietoisuutta tulehduksellisista selkäsairauksista ja kannustaa ihmisiä hakemaan syytä pitkittyneelle kivulleen. Tavoitteenamme on lyhentää diagnoosiin saantiaikaa, jotta sairastuneet pääsisivät oikean hoidon piiriin mahdollisimman varhain”, sanoo Suomen Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth.
Selkäkivut ovat yleisiä vaivoja. Suuri osa niistä paranee itsestään. Niistä 5–10 prosenttiin löytyy tarkka lääketieteellinen syy. Tulehduksellista selkäkipua on viidellä prosentilla ja selkärankareumaa yhdellä prosentilla väestöstä. Aiemmin diagnoosin saanti kesti jopa yli kuusi vuotta.

Kipu herättää aamuyöstä

Selkärankareumaan sairastuva on yleensä nuori mies tai nainen. Sairauden alkaminen yli 40-vuotiaana on harvinaista. Selkärankareuman ja sen ensivaiheen oireita ovat selän alaosassa vähitellen alkava selkäkipu ja selän aamujäykkyys. Vaivat ovat pahimmat levossa. Ristiselkään ja pakaraan heijastuva kipu saattaa herättää öisin. Liikkuessa kivut helpottavat ja selkä notkistuu. Oireita voi olla muuallakin kuin selässä. Selkärankareuma etenee yksilöllisesti.

Lisätietoa selkärankareumasta tarjolla Reumaliiton Reuma-aapisesta osoitteesta: http://bit.ly/1irPL5v. Sivulla avautuu linkki PDF-muotoiseen potilasoppaaseen, jonka asiantuntijana on reumatologi Dan Nordström.

Reumaliitto tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla

Reumasairauksiin voi sairastua missä iässä tahansa. Reumaliitto haluaa, että jokainen tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sairastunut saa tasa-arvoisesti parasta hoitoa. Valvomme sairastuneiden etuja, hoidon tasa-arvoa ja sairastuneen taloudellista selviytymistä. Tehtävää riittää, sillä jo pelkästään tulehduksellisia reumasairauksia sairastavia on noin 120 000. Lapsuusikäisiä lastenreumaa sairastavia on noin 1 500.

Joka viides suomalainen aikuinen kärsii tuki- ja liikuntaelinoireista jossain elämänsä vaiheessa. Heistä 600 000:lle oireista on toiminnallista haittaa. Reumasairauksia ovat mm. nivelreuma, selkärankareuma, lastenreuma, nivelrikko, fibromyalgia, osteoporoosi ja suuri joukko selkäsairauksia. Kaikkiaan diagnooseja on 200.

Viikko avataan Turussa

Reumaviikon avajaiset pidetään 11.10.2015 Turussa. Juhlapuheen pitää Reumaliiton valtuuston puheenjohtaja kansanedustaja Tarja Filatov. Samalla vietetään Turun Seudun Reumayhdistyksen 65-vuotisjuhlia.

Suomen Reumaliiton ja sen 159 jäsenyhdistyksen yhteinen toimintateema on Liikkeestä hyvinvointia. Lokakuinen Reumaviikko on Reumaliiton oma perinne, jolloin 1947 perustettu liitto ja sen aluetoimikunnat ja yhdistykset järjestävät ympäri maata runsaasti alueellisia ja paikallisia tapahtumia.

Maanantaina 12.10.2015 vietetään Maailman Reumapäivää, joka kannustaa reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaita hyvään ja terveelliseen elämään. Päivän aiheena on Ole aktiivinen, pane toimeksi.www.worldarthritisday.org/ www.facebook.com/worldarthritisday

www.reumaliitto.fi
www.facebook.com/suomenreumaliitto

toimitusjohtaja Maria Ekroth, puh. 040 707 9114, maria.ekroth(at)reumaliitto.fi

Suomen Reumaliitto on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu 159 jäsenyhdistystä ja niihin ylí 40 000 henkilöjäsentä. Liitto tekee työtä reuma- ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Liitto on perustettu vuonna 1947.