Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Sylva ry palkitsee pienten potilaiden puolesta pyöräilevän Team Rynkebyn

Syöpäjärjestöt

Sylva ry palkitsee pienten potilaiden puolesta pyöräilevän Team Rynkebyn

Julkaistu: 16.09.2016 klo 11:00
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Suomen Syöpäyhdistys täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Juhlavuoden teemana on vapaaehtoisuus. Jäsenjärjestöt kiittävät ja palkitsevat juhlavuoden kunniaksi heille tärkeitä vapaaehtoistyötä tekeviä jäseniä.

Sylva ry palkitsee syöpää sairastavien lasten, nuorten ja heidän perheidensä hyväksi pyöräillen rahaa keräävän hyväntekeväisyystiimin, Team Rynkebyn perjantaina 16.9.2016 tiimin järjestämässä gaalaillassa Helsingissä.

Team Rynkeby on vuonna 2002 käynnistynyt pohjoismainen hyväntekeväisyystiimi, joka pyöräilee joka kesä Pariisiin varojen keräämiseksi vakavasti sairaille lapsille. Suomessa varat ohjataan Sylva ry:n kautta. Viime vuonna rahaa tuli 240 000 euroa.

Team Rynkeby -hankkeella on kolme tukijalkaa: varainhankinta, pyöräily ja hyvän tekeminen yhdessä. Pyöräily Pariisiin toteutetaan 30-40 henkilön joukkueina, jotka muodostetaan hakemusten perusteella toisilleen tuntemattomista ihmisistä. Ensi kesänä Suomesta lähtee Pariisiin kuusi joukkuetta. Pyöräilijöiden pitää pystyä toimimaan tiiminä, olemaan aktiivisia ja keksimään keinoja hankkia varoja syöpää sairastaville lapsille.

- Pääsen aidosti vaikuttamaan ja näen, miten rahat auttavat pieniä ja vähän isompiakin potilaita. Minusta on aivan mahtava nähdä, miten ryhmästä yksilöitä syntyy vuoden aikana yhtenäinen tiimi, jolla on sama tarkoitus ja päämäärä. Joukkueiden vuosi käynnistyy aina lokakuussa, kun alamme varojen keräämisen ja harjoittelun seuraavan kesän pyöräilyä varten. Tittelit unohdetaan, kaikki ovat samanarvoisia eikä kaveria jätetä, kertoo Team Rynkebyn maajohtaja Sari Siivonen.

Sylva ry on perustettu vuonna 1982 syöpäsairaiden lasten ja nuorten valtakunnalliseksi yhdistykseksi. Yhdistys on tukenut vuosien varrella syöpäsairaita lapsia, nuoria ja heidän perheitään monin tavoin. Alussa oli tärkeää saada lasten syöpäosastojen olosuhteet kuntoon maanlaajuisesti. Nyt painopiste on vertaistuki-, virkistys- ja tiedotustoiminnassa sekä edunvalvontatyössä.

Sylva ry tekee myös tiivistä yhteistyötä alueellisten yhdistysten ja kerhojen kanssa. Alueellisten syöpäyhdistysten ja yliopistosairaaloiden yhteydessä toimii 15 syöpäsairaiden lasten vanhempien perustamaa yhdistystä, kerhoa tai ryhmää. Ne tarjoavat vertaistukea syöpäsairaiden lasten perheille eri puolilla maata.

toiminnanjohtaja Anne Vähäkylä-Aulo, Sylva ry, puh. 040 589 9530

maajohtaja Sari Siivonen, Team Rynkeby Finland, puh. 040 707 1070

tiedottaja Mirja Karlsson, puh. 050 463 5260, mirja.karlsson@cancer.fi

#SSY80

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi