Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Svenskspråkiga församlingar samlade in medel för ett skolbygge i Kongo

Kirkon Ulkomaanapu

Svenskspråkiga församlingar samlade in medel för ett skolbygge i Kongo

Pressmeddelande.
Publicerad: 14.01.2013 kl. 14:16
Utgivare: Kirkon Ulkomaanapu

Sammanlagt 64 svenskspråkiga församlingar och tre skolor har genom kollekt och basarer samlat in 66 000 euro för bygget av en skola i Kongo.

Vi bygger en skola i Kongo – projektet kordinerades av Kyrkans Utlandshjälp. Avsikten med projektet är att aktivera frivilligarbete för globalt ansvar och ge svenskspråkiga församlingar ett projekt att enas kring.

Projektet lanserades på Kyrkans Utlandshjälps utbildningsdag i april 2011. Den nya Tendelaskolan skall byggas i byn Mangina i Norra Kivu i Demokratiska republiken Kongo. Nu när den behövliga summan på 70 000 är så gott som uppnådd, påbörjar Kyrkans Utlandshjälp det konkreta planeringsarbetet av skolbygget tillsammans med partnerorganisationen Lutherska Världsförbundet.

Tenala församling, Tammerfors svenska församling tillsammans med Svenska samskolan i Tammerfors, Hangö svenska församling, Malax församling samt Väståbolands svenska församling uppnådde de bästa insamlingsresultaten. Församlingarna samlade in medel genom att ta upp kollekt, ordna allsångsevenemang ”Vi sjunger sommarsånger” samt genom att ordna basarer och lopptorg.

För att tacka alla som engagerat sig ordnar Kyrkans Utlandshjälp tillsammans med Åbo svenska församling och Åbo katedralskola en slutkonsert i Sigynsalen i Åbo fredagen den 18 januari 2013 kl.18.30.

I konserten medverkar operasångaren Thérèse Karlsson, jazzgruppen Los Pastores, West Coast Gospel Choir och studerande från Åbo katedralskola.

De bästa församlingarna och skolorna premieras under konserten.

För mer information:
Kordinator för församlingskontakter Cecilia Forsén, tel. 0400 103 282
Planerare av volontärarbetet Sabina Bergholm, tel. 040 167 6036
Kommunikationschef Maija Sankari, tel. 040 559 4030

På websidan hittas mer information om Vi bygger en skola i Kongo- projektet:

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.