Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Suomen World Vision mullisti 20 000 vammaisen elämän pakolaisleireillä

Suomen World Vision

Suomen World Vision mullisti 20 000 vammaisen elämän pakolaisleireillä

Julkaistu: 19.08.2015 klo 12:18
Julkaisija: Suomen World Vision

Suomen World Visionin humanitaarinen apu on parantanut merkittävästi vammaisten pakolaisten asemaa kahdella pakolaisleirillä Ugandassa ja Keniassa. 20 000 vammaista pakolaista saa apuvälineiden avulla vettä ja ruokaa, pääsee esteettömästi vessaan, peseytymään ja käymään koulussa. Työtä on tehty ulkoasiainministeriön tuella.

─ Pakolaisleireillä asuvat eri tavoin vammaiset ihmiset ovat aktivoituneet ja voimaantuneet projekteissamme. He pystyvät myös vaikuttamaan itseään koskeviin päätöksiin. Ugandan Kyangwalin leirillä vammaiset ovat muodostaneet näytelmä- ja draamaryhmän, joka ajaa vammaisten asioita. Muut pakolaiset, valtion päättäjät ja kansalaisjärjestöt ovat ottaneet vammaiset mukaan päättämään leirin asioista, Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Miikka Niskanen sanoo.

Ennen työn aloittamista vammaisten asema oli äärimmäisen huono Ugandan Kyangwalin ja Kenian Dadaabin pakolaisleireillä. Vammaisten ihmisten oli vaikea saada itsenäisesti puhdasta vettä, koska matkat vesipisteille olivat pitkiä ja vedenkuljetus hankalaa. Veden kaataminen astioihin oli mahdotonta, koska vesipisteet eivät huomioineet erilaisten vammaisten ihmisten tarpeita.

─ Heidän oli hankala asioida käymälässä, koska sopivia wc-istuimia ei ollut. Tuet, kaiteet sekä näkövammaisten opasteet ja liuskat käymälään puuttuivat kokonaan. Vammaiset sairastuivat ja saivat infektioita, koska he joutuivat koskettamaan likaisia pintoja, Niskanen lisää.

Tällä hetkellä Suomen World Vision tekee vammaistyötä Ugandan Adjumanin ja Kenian Kakuman pakolaisleireillä, joissa apua saa yli 5 000 vammaista pakolaista.

Pakolaisleireillä elävistä pakolaisista arviolta 15 prosenttia on vammaisia. Osa vammoista on synnynnäisiä, ja osa ihmisistä puolestaan vammautuu katastrofin keskellä. Maailman humanitaarisen avun päivää vietetään 19.8.

Ugandan World Vision on tehnyt videon vammaistyöstä Kyangwalin pakolaisleirillä Ugandassa:

Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Miikka Niskanen, miikka.niskanen@worldvision.fi, puh. 096 818 3050

Kuvapyynnöt Suomen World Visionin tiedottajalta Leena Filpukselta, leena.filpus@worldvision.fi, puh. 040 531 6552

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä World Visionia. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 100 miljoonaa ihmistä. Suomen World Vision on ulkoministeriön kumppanuusjärjestö, ja suomalaisten rahoittamia hankkeita on kuudessa maassa:  Keniassa, Ugandassa, Perussa, Kolumbiassa, Intiassa ja Sri Lankassa. worldvision.fi