Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Suomen Lähetysseuran tukemasta kuurojen koulusta syntyi elokuva

Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran tukemasta kuurojen koulusta syntyi elokuva

Julkaistu: 05.05.2015 klo 15:56
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Etiopian Hosainan kuurojen koulun oppilaiden tarinat valtaavat valkokankaan afrikkalaisen elokuvan festivaaleilla.

Dokumenttielokuvaohjaaja Satu Majava lähti noin vuosi sitten Etiopiaan kuvaamaan dokumenttia Hosainan kuurojen koulun arjesta. Nyt elokuva ”Kuuroille korville” on valmistunut ja saa ensi-iltansa Helsinki African Film Festivaalilla 12.5.2015 klo 17.30. Näytöspaikka: Kino Sheryl, Hämeentie 135 C (Taikin yhteydessä Arabiassa)

Kuuroille korville -näytös on osa Helsinki African Film Festivalin avajaisia ja avajaislipulla (10€) pääsee katsomaan tämän dokumenttielokuvan lisäksi kaksi muuta elokuvaa:

Piilotetut kuurot pääsevät ääneen

Etiopiassa uskotaan yhä lasten kuurouden johtuvan heidän vanhempiensa synneistä. Tämän vuoksi kuuroja lapsia usein piilotellaan ja hävetään. Lyhyt dokumenttielokuva ”Kuuroille korville” kertoo viiden koululaisen tarinan siitä, kuinka he ovat päätyneet kouluun, mitä se heille merkitsee ja mitä he toivoisivat tulevaisuudelta.

Elokuva tarjoaa päähenkilöille oman äänen, jota tavallisesti kukaan ei kuule.

Elokuvassa seurataan nuorten arkea Hosainan kuurojen koulussa, tutustuen samalla heidän elämäntarinoihinsa. Nuorten kautta kuullaan heihin kohdistuvasta syrjinnästä, halveksunnasta ja orpoudesta, mutta myös selviytymisestä ja anteeksiannosta.

Näytöksen jälkeen ohjaaja Satu Majava vastaa yleisön kysymyksiin. Elokuva on tekstitetty englanniksi.

Suomen Lähetyssseura tukee Hosainan kuurojen koulua ja on myös elokuvan yksi kumppani. Lisäksi elokuvaa on tukemassa Suomen Kuurojen Liitto, Kirkon mediasäätiö ja Canon.

Lue lisää tapahtumasta: http://haff.fi/2015/aikataulu/

Elokuvan traileri: https://www.youtube.com/watch?v=uEr1WJ_kTpw&feature=share

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi