Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Suomalaista lahjakkuutta amerikkalaiseen huippuyliopistoon – MIKKO PEIPONEN LÄHTEE BJÖRN SAVÉN -APURAHAN TURVIN MIT:IIN

IK Investment Partners

Julkaistu: 10.06.2015 klo 12:30
Julkaisija: IK Investment Partners

Jo 13. kertaa jaettu Björn Savén -apuraha on myönnetty tänä vuonna kauppatieteen kandidaatti Mikko Peiposelle (23). Pääomasijoittaja Industri Kapitalin perustaja Björn Savén lahjoittaa vuosittain 30 000 euron apurahan lahjakkaalle suomalaiselle opintoihin amerikkalaisessa huippuyliopistossa. Tämän vuoden stipendiaatti Mikko Peiponen lähtee maisteriopintoihin Cambridgeen maineikkaaseen Massachusetts Institute of Technology -korkeakouluun eli MIT:iin.

Industri Kapital, joka nykyään on nimeltään IK Investment Partners, alkoi jakaa apurahaa 14 vuotta sitten, kun yrityksen perustaja, pääomistaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja Björn Savén havaitsi vaikeaksi löytää Suomesta riittävän laadukkaasti koulutettuja asiantuntijoita pääomasijoittajan vaativiin yrityskehitystehtäviin. Alan parasta koulutusta tarjosivat amerikkalaiset huippuyliopistot.

Savén päättikin tarjota joka vuosi suomalaiselle lahjakkaalle opiskelijalle rahoituksen opintoihin Yhdysvalloissa. IK rahoitti apurahaa vuoteen 2011, jonka jälkeen Savén on maksanut sen omista varoistaan.

Apurahan ennen Peiposta saaneet 12 suomalaista ovat sijoittuneet pääasiassa kansainvälisen finanssisektorin avaintehtäviin. Eniten stipendiaatteja on ollut Aallon kauppakorkeakoulusta ja teknillisestä korkeakoulusta.

IK Investment Partners on Ruotsissa 25 vuotta sitten perustettu eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö, joka hallinnoi yli seitsemän miljardin euron varoja. IK:n ensimmäinen suomalainen sijoitus oli Konecranes, josta kehittyi globaali konserni. Muita suomalaisia yrityksiä ovat olleet Noviant, Consolis, Paroc, Enermet, Dynea, CPS Color, Suomen Lähikauppa, Moventas, Eltel ja Attendo. Viimeisin on viime vuodelta teollisuuskonserni Evac. IK kehittä ostamiaan yrityksiä, jonka jälkeen ne jatkavat yleensä pörssiyhtiöinä tai uudessa teollisessa omistuksessa.