Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Sunnuntain 2.11. kolehti kerätään vammaisten oikeuksien toteuttamiseen

Suomen Lähetysseura

Sunnuntain 2.11. kolehti kerätään vammaisten oikeuksien toteuttamiseen

Julkaistu: 27.10.2014 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Sunnuntaina 2.11. kerätään luterilaisissa kirkoissa valtakunnallinen kolehti vammaisten oikeuksien toteuttamiseen Suomen Lähetysseuran kautta.

Maailmassa on noin miljardi vammaista, joista 80 prosenttia asuu kehitysmaissa. Suuri osa heistä ei pääse koskaan kouluun eikä saa tarvitsemaansa hoitoa. Vammaisia lapsia on harvoin edes rekisteröity väestötietoihin. Myös väkivalta, hyväksikäyttö, heitteillejättö ja laitostuminen ovat yleisiä ongelmia.

Kaikista pahin tilanne on köyhien perheiden kohdalla. Perheellä ei ole varaa antaa lapselle sitä erityishoitoa, jota hän tarvitsee, usein ei edes tietoa lapsen tarpeista tai mahdollisuuksista. Usein ajatellaan, että vammainen lapsi ei voi oppia mitään tai häntä ei voi auttaa. Ja vaikka tietoa olisikin, on apua tarjolla niukasti. Monissa maissa vammaisuus myös koetaan häpeäksi, joka halutaan piilottaa ympäristöltä.

Oikeus ihmisarvoiseen elämään

Suomen Lähetysseura on yksi suurimpia kirkollisen vammaistyön toteuttajia maailmassa. Lähetysseuran tuella järjestetään kuntoutusta ja terveydenhoitoa, tuetaan erityisopetusta ja koulutetaan opettajia, annetaan oikeaa tietoa vammaisuuden syistä ja ehkäisemisestä, tehdään vaikuttamistyötä sekä edistetään vammaisten oikeuksien toteutumista monin eri tavoin.

Suomen Lähetysseura toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Monessa kehitysmaassa juuri kirkko ja kristilliset järjestöt tekevät merkittävää sosiaali- ja terveydenhuoltotyötä sekä myös vaikutus- ja asennekasvatustyötä vammaisten ja muiden syrjittyjen ihmisryhmien aseman parantamiseksi.

Kuvateksti:

”Koulussa rehtori potki minut pois koulusta, koska luuli vammani tarttuvan. Pääsin onneksi toiseen kouluun ja nyt opiskelen täällä Thuson kuntoutuskeskuksessa nahkatöitä. Olen hyvä laulamaan ja haaveilen gospelbändin perustamisesta. Olen hyväksynyt vammani. Haluaisin että minua kohdellaan kuin ketä tahansa eikä minua tuijotettaisi niin paljon ostoskeskuksessa” kertoo botswanalainen Nelson Tsima (26v). Kuva Laura Meriläinen-Amaumo

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi