Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » SUH tiedottaa: Myös maahanmuuttajia rohkaistaan uimahalliin uuden oppaan avulla

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

SUH tiedottaa: Myös maahanmuuttajia rohkaistaan uimahalliin uuden oppaan avulla

Julkaistu: 14.10.2013 klo 12:30
Julkaisija: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

KAIKKIA ROHKAISTAAN UIMAHALLIIN UUDEN OPPAAN AVULLA

Tule uimahalliin! –opas on julkaistu tänään 14.10. kymmenellä eri kielellä.

Tule uimahalliin! on opas uimahallien asiakkaille ja henkilökunnalle sekä kansalaisjärjestöille. Oppaan tarkoituksena on edistää kaikkien mahdollisuuksia käyttää uimahallipalveluita. Oppaan on laatinut Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän tuen turvin.

Suomeen tulevat maahanmuuttajat saattavat tulla alueilta, joissa ei ole luonnonvesistöjä, uimahalleja tai kylpylöitä. Näin ollen vesi on tuntematon elementti, eivätkä uimahallien toimintatavat ole tulleet tutuiksi. Kulttuuritaustasta riippuen myös alastomuus tai uima-asussa esiintyminen saattavat aiheuttaa epämieluisia tilanteita.

Uimataito on kuitenkin myös maahanmuuttajille elintärkeä taito.

-          Uimataito on kansalaistaito kaikille Suomessa asuville riippumatta henkilön taustoista. Uimataito hankitaan usein uimahalleissa, mutta kynnys lähteä uimaan voi olla korkea, jos ei koe osaavansa uuden paikan toimintatapoja ja sääntöjä. Oppaan antamien neuvojen avulla haluamme kannustaa kaikkia lähtemään rohkeasti tutustumaan uimahalliin ja sitä kautta löytävän virkistävän ja kuntoa ylläpitävän uintiharrastuksen, sanoo SUH:n toiminnanjohtaja Pärla Salomaa.

Oppaassa kerrotaan uimahallien ja kylpylöiden asiakkaille esimerkiksi oikeat toimintatavat peseytymistiloissa ja altaalla. Myös turvallisuuteen, kuten lasten valvontaan altaalla, anne­taan ohjeita. Oppaan avulla halutaan myös auttaa uimahallien ja kylpylöiden henkilökuntaa paremmin ymmärtämään eri kulttuureista tulevien asiakkaiden lähtökohtia ja tarpeita. Tavoitteena on opastaa eri osapuolia niin, että uimahallipalvelut sopivat kaikille, palveluja osataan tarjota kaikille ja palveluja käytetään turvallisuus- ja hygieniavaatimusten mukaisesti. Joiltakin osin suositukset ovat sovellettavissa myös muihin liikuntapaikkoihin.

Oppaan asiakkaille tarkoitettu osa on julkaistu kymmenellä eri kielellä (suomi, ruotsi, englanti, arabia, kurdi, somalia, turkki, thai, venäjä ja viro) tänään 14.10.2013 SUH:n www-sivuilla: www.suh.fi/tuleuimahalliin. Oppaasta on myös selkokielimuunnos. Oppaita voi tulostaa tarvitsemansa määrän haluamillaan kielillä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
SUH:n tekninen asiantuntija Ilpo Johansson, puh. (09) 3436 5637 tai ilpo.johansson@suh.fi
SUH:n toiminnanjohtaja Pärla Salomaa, puh. 050 572 3156 tai parla.salomaa@suh.fi

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto SUH edistää ja tukee uimataidon ja uinninopetuksen kehittymistä. Koulutamme opettajia ja ohjaajia kaikilla toimintasektoreillamme: uimaopetus, uinninvalvonta, vauva- ja perheuinti, erityisuinti sekä vesitreeni.

Tavoitteenamme on parempi vesiturvallisuuskulttuuri. Haluamme alentaa hukkumiskuolemien määrää selvästi.

Uimataito sekä pelastautumis- ja pelastamistaidot ovat kansalaistaitoja. Varhain opituilla ja säännöllisesti ylläpidetyillä taidoilla on suuri merkitys hukkumiskuolemien määrän vähentämisessä. Arviolta kahdeksan kymmenestä suomalaisesta hukkuneesta olisi pelastunut, jos pulaan joutunut olisi käyttänyt pelastusliiviä, tai tapauksen nähneet olisivat osanneet auttaa.

SUH:n omalle postituslistalle voi ilmoittautua osoitteessa www.suh.fi/postituslista
Lisätietoa SUH:n toiminnasta löytyy liiton www-sivuilta www.suh.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki