Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Sotainvalidit ovat sinnikkäitä selviytyjiä

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidit ovat sinnikkäitä selviytyjiä

Julkaistu: 27.11.2015 klo 15:00
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Itsenäisyyspäivän alla katseet kääntyvät niihin miehiin ja naisiin, jotka tekivät osansa vaikeina sota-aikoina ja säilyttivät Suomen itsenäisyyden.

Sotiin osallistuneet ihmiset olivat nuoria, kun me nyt heitä katsoessamme näemme harmaantuneita hiuksia ja kumartuvaa selkää. He ovat kokeneet paljon.

Noin 96 000 sodassa ollutta vammautui pysyvästi. Sodan loputtua suuri osa heistä joutui opettelemaan elämän uudelleen, näkyvän ja näkymättömänkin vamman kanssa. Monet suuntasivat siviiliin palattuaan opettelemaan uutta ammattia. Työt oli tehtävä, halu oman elämän aloittamiseen oli suuri. Puuttuva käsi tai jalka, vammautunut selkä tai sokeus ei pysäyttänyt näitä nuoria vaan he jatkoivat sinnikkäästi huomiseen. He ovat eläneet täyden elämän omine vaikeuksineen, perustaneet perheen ja luoneet uraa.

Nyt sotainvalidien keski-ikä on yli 92 vuotta. Vuoden lähestyessä loppuaan heitä on elossa arviolta reilut 3000. Heidän elämässään suurena tukena olleita puolisoja ja leskiä on elossa vajaat 10 000.

Sotainvalidien sinnikkyys ja heidän tahtonsa selvitä vaikeuksista voi nyt toimia hyvänä muistutuksena siitä voimasta, mikä saa ihmisen selviämään.

Ota yhteyttä alueesi sotainvalidipiirin toiminnanjohtajaan, jos haluat haastatella alueellasi asuvaa sotainvalidia.

Sotainvalidien Veljesliiton Pohjois-Savon piirin toiminnanjohtaja Juha Siivola p. 017 261 1747, juha.siivola@dnainternet.net

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon