Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » SOS-Lapsikylä auttaa Ebola-orpoja

SOS-Lapsikylä auttaa Ebola-orpoja

Julkaistu: 21.10.2014 klo 11:25
Julkaisija: SOS-Lapsikylä

SOS-Lapsikylä auttaa Länsi-Afrikassa riehuvan Ebola-epidemian johdosta orvoiksi ja hylätyiksi jääneitä lapsia. Pelko Ebola-tartunnasta johtaa siihen, että perheet ja läheiset hylkäävät ja jättävät lapset oman onnensa nojaan. Unicefin mukaan Ebola-orpoja on jo 3 700.

Perinteisesti sukulaiset huolehtivat orvoksi jääneistä lapsista, mutta nyt Ebolaan liittyvä kuolemanpelko on johtanut siihen, että perhesiteet menettävät merkityksensä ja jopa lasten lohduttaminen koetaan potentiaalisena kuolemantuomiona.

Kansainvälinen SOS-lapsikyläjärjestö on aloittanut Guineassa, Liberiassa ja Sierra Leonessa hätäapuohjelman yksin jääneiden lasten auttamiseksi. Järjestö on toiminut alueella jo yli 40 vuoden ajan ja on paikalla jatkossakin. Tällä hetkellä yksinomaan Keneman kaupungissa, Sierra Leonessa, SOS-lapsikyläjärjestön hoivissa on jo 163 orpoa ja hylättyä lasta. Lisäksi Suomen SOS-lapsikyläsäätiön kehitysyhteistyöohjelma Sierra Leonessa jakaa apua tarvitseville perheille ruokaa ja lääkintätarvikkeita.

Lahjoituksen SOS-lapsikyläsäätiön hätäapukeräykseen voi tehdä seuraavilla tavoilla:

Soittamalla numeroon 0600 04235 (20 €)

Lähettämällä tekstiviestin SOS numeroon 16499 (10 €)

Tekemällä lahjoituksen verkkosivuilla osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi

Tilinumero: Nordea FI27 2386 1800 0100 66, viite: 2053

Aija Rikala
viestintäpäällikkö
aija.rikala@sos-lapsikyla.fi

Kei Heikkilä
varainhankintapäällikkö
kei.heikkila@sos-lapsikyla.fi

Vuonna 1962 perustettu SOS-Lapsikylä ry on maailmanlaajuisen SOS Children’s Villages -lastensuojelujärjestön jäsen. Yhdistyksen tehtävänä on auttaa lasta ja nuorta kasvamaan perheessä. SOS-Lapsikylä tuottaa lastensuojelun avo- ja sijaishuollon palveluita lapsikylissä ja nuorisokodissa. Yhdistyksessä työskentelee noin 200 ammattilaista. Lapsikylätoimintaa on 134 maassa. Suomen toimintaan voi tutustua osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi ja kansainvälisen SOS-lapsikyläjärjestön työhön osoitteessa www.sos-childrensvillages.org.