Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Seulonta alentaa rintasyöpäkuolleisuutta yli kolmanneksella

Syöpäjärjestöt

Seulonta alentaa rintasyöpäkuolleisuutta yli kolmanneksella

Julkaistu: 02.05.2016 klo 11:54
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Seulontaan osallistuminen pienentää kuolleisuutta rintasyöpään yli kolmanneksella, Suomen syöpärekisterin tuore tutkimus osoittaa. Valtakunnallinen seulonta on ollut yhtä tehokasta koko sen olemassaolon ajan, eli kaksi vuosikymmentä.

British Journal of Cancer –lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin seulontaan osallistumisen yhteyttä rintasyöpäkuolemaan vuosina 1992–2011. Mukana oli lähes 2000 rintasyöpään 50–84-vuotiaana kuollutta suomalaista naista ja 20 000 naisen vertailuryhmä.

-  Seulontaan osallistuneiden riski kuolla rintasyöpään 50–69-vuotiaana oli 39 prosenttia pienempi kuin niillä, jotka eivät osallistuneet, kertoo vanhempi tutkija Sirpa Heinävaara Suomen syöpärekisteristä.

Mitä lyhyempi aika seulonnassa tehtävästä mammografiatutkimuksesta oli kulunut, sitä paremmin se suojasi rintasyöpäkuolemalta. Seulontaan osallistuminen alensi rintasyöpäkuoleman riskiä myös seulontaiän jälkeen 84 ikävuoteen asti.

Rintasyöpää on seulottu Suomessa valtakunnallisesti vuodesta 1992 lähtien. Nykyisin seulontaan kutsutaan kaikki 50–69-vuotiaat naiset joka toinen vuosi. Seulonnassa pyritään löytämään rintasyöpä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tällöin siitä voi selvitä kevyemmillä hoidoilla kuin myöhään todetusta ja usein jo levinneestä kasvaimesta.

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Hoidot ovat parantuneet ja yhä suurempi osa rintasyöpään sairastuneista selviää syövästään. Nykyisin rintasyöpään sairastuu vuosittain 4800 ja siihen kuolee noin 900 naista.

Lue alkuperäinen tutkimus

Vanhempi tutkija Sirpa Heinävaara, 050 523 7237,  sirpa.heinavaara@cancer.fi

tiedottaja Maarit Rautio 040 54091003

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi