Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Reumaviikko 13.-20.10.2013: Sote-uudistuksessa luotava eheät palveluketjut

Suomen Reumaliitto ry

Reumaviikko 13.-20.10.2013: Sote-uudistuksessa luotava eheät palveluketjut

Julkaistu: 09.10.2013 klo 15:33
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Suomen Reumaliitto vaatii, että sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksessa luodaan tuki- ja liiikuntaelinsairaille eheät palveluketjut. Kattava perusterveydenhuolto, joka toimii joustavassa yhteistyössä laadukkaan erikoissairaanhoidon kanssa alueellisesti tasapuolisesti on sairastuneen turva. Reumaliiton tavoite on oikea hoito ja kuntoutus oikeassa paikassa oikeaan aikaan täydennettynä tarvittavilla sosiaalipalveluilla.

Suomen Reumaliitto muistuttaa reumaviikolla 13.-20.10.2013 tuki- ja liikuntaelinsairauksien yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet (tule) aiheuttavat toiseksi eniten työkyvyttömyyttä ja eniten sairauspoissaoloja. Joka viides aikuinen kärsii jossain elämänsä vaiheessa tuki- ja liikuntaelinongelmista, joihin kaikkiin liittyy kipuoireita. Reumaliitto peräänkuuluttaa suvaitsevia asenteita, jotta tule-sairaat voisivat säilyttää työ- ja toimintakykynsä ja selviytyä arjessaan yhteiskunnan täysivaltaisina jäseninä.

Viikko avataan Nokialla

Suomen Reumaliiton ja sen 160 jäsenyhdistyksen yhteinen toimintateema on tänä vuonna Tiedolla kipua päin. Reumaviikko avataan 13.10.2013 Nokialla valtakunnallisessa yleisölle avoimessa pääjuhlassa, joka on samalla Nokian yhdistyksen 60-vuotisjuhla. Lokakuinen reumaviikko on Reumaliiton oma perinne, jolloin liitto ja sen yhdistykset järjestävät runsaasti alueellisia ja paikallisissa tapahtumia, luentoja, avointen ovien tilaisuuksia ja retkiä.

Reumaviikon aattona 12.10.2013 vietetään Maailman Reumapäivää, jonka kansainvälinen aihe kannustaa reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaita hyvään ja terveelliseen elämään. Aihe innostaa etsimään keinoja ja väyliä omaan fyysiseen aktiivisuuteen ja sosiaaliseen elämään. Näitä on tarjolla reumaliiton jäsenyhdistyksissä.  www.worldarthritisday.org/ www.facebook.com/worldarthritisday

Sairauskohtaisessa työssä liitto etsii yhdyshenkilöitä eri diagnoosiryhmille uudessa Tules-tietokoordinaatiohankkeessaan ja jatkaa yhteistyöneuvotteluja sairaanhoitopiirikierroksellaan.

Suomen Reumaliitto tule-sairaiden asialla www.reumaliitto.fi

Suomen Reumaliiton verkkosivuilla www.reumaliitto.fi on suomeksi ja ruotsiksi mm. Reuma-aapinen, joka tarjoaa ensitietoa reuma- eli tule-sairauksista. Reumasairauksia ovat mm. nivelreuma, selkärankareuma, lastenreuma, nivelrikko, fibromyalgia, osteoporoosi, suuri joukko selkäsairauksia. Kaikkiaan tule-diagnooseja on lähes kaksi sataa.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Riitta Katko, puh. 040 554 6822

Suomen Reumaliitto on valtakunnallinen järjestö, johon kuuluu 160 jäsenyhdistystä ja niihin 43 000 henkilöjäsentä. Liitto tekee työtä reuma- ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla.