Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Reserviläisliitto laajentaa Varsinais-Suomessa

Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliitto laajentaa Varsinais-Suomessa

Julkaistu: 11.10.2011 klo 15:39
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliiton 354. jäsenyhdistys perustettiin syyskuun lopulla Askaisissa. Louhisaaren Reserviläiset -nimisen yhdistyksen kotipaikka on Masku ja sen toiminta-alue kattaa myös entiset Askaisten ja Lemun kunnat. Alueella ei aiemmin ole toiminut omaa reserviläisyhdistystä.

Mannerlahden leirikeskuksessa 30.9. pidetyssä perustavassa kokouksessa oli paikalla 13 henkilöä. Louhisaaren Reserviläisten puheenjohtajaksi valittiin kokouksessa Reijo Hilpinen Maskusta. Varapuheenjohtajiksi valittiin Pekka Määttänen sekä Taina Käräkkä. Lisäksi hallitukseen valittiin Päivi Santalainen-Saaros, Mika Anttila, Päivi Keskitalo, Mari Karsio ja Seppo Lerkki.

Louhisaaren Reserviläisten tehtävänä on mm. kohottaa ja ylläpitää maanpuolustustahtoa sekä ylläpitää yleisiä maanpuolustusedellytyksiä. Käytännön toimintamuotoja ovat mm. ammunta, kuntoilu-, kilpailu- ja retkeilytoiminta, koulutus, veteraanityö, erilaiset kokoukset sekä opiskelu-, esitelmä- sekä juhlatilaisuudet. Erityisesti veteraanityöhön liittyviä tehtäviä alueella on runsaasti, sillä Maskun kunnassa sijaitsee Askaisten Ritaripuisto ja muita veteraanimuistomerkkejä.

Louhisaaren Reserviläiset voi hyväksyä jäsenikseen täysikäisiä Suomen kansalaisia sotilasarvoon ja sukupuoleen katsomatta. Päätösvalta jäsenyyksien hyväksymisestä tai hylkäämisestä on normaaliin tapaan yhdistyksen hallituksella. Jäsenhakemuksen voi jättää osoitteessa www.reservilaisliitto.fi/jaseneksi.

Louhisaaren Reserviläiset kuuluu jäsenenä Reserviläisliittoon ja sen Varsinais-Suomen piiriin. Makunnan aluella toimiviin 24 reserviläisyhdistykseen kuuluu runsaat 2.400 henkilöjäsentä. Heistä noin 60 prosenttia on reservinaliupseereita, 26 prosentia miehistöä ja neljä prosenttia upseereita. Kymmenesosa jäsenistä ei ole suorittanut varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta.

Reserviläisliitto järjestää Varsinais-Suomessa toimiville jäsenyhdistyksilleen tarkoitetun infotilaisuuden tiistaina 18.10.2011 Turussa. Myös tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita Heikkilän kasarmialueen auditorioon (Rykmentintie 15) klo 17.30 kuulemaan ajankohtaistietoa maanpuolustuksesta ja Reserviläisliitosta. Paikalla ovat liiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg sekä varapuheenjohtaja Osmo Suominen, joka toimii myös Varsinais-Suomen Reserviläispiirin puheenjohtajana. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus haastatella maakunnassa toimivien reserviläisyhdistysten luottamushenkilöitä.

Louhisaaren Reserviläisten puheenjohtaja Reijo Hilpinen 040 750 7330
Varsinais-Suomen Reserviläispiirin puheenjohtaja Osmo Suominen 0400 908 314
Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg 0400 640 755

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 350 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä. Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä. MPK järjestää vuositasolla noin 1.500 koulutustapahtumaa, joihin osallistuu yli 30.000 suomalaista. Koulutuksen painopiste on reserviläisten sotilaallisessa koulutuksessa. Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kuljetusyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.